utmaningar

Då har man lyckats genomföra två utmaningar den här veckan. I torsdags började det med att jag gick på en ”avslutningsmatch” i handboll mellan Team Eslöv och Styrelsen/Supporters/Sponsorer/Elitgruppen, årets match som den kallades. För en gångs skull så tog jag med mig kameran till matchen och jag hade väl redan lite i bakhuvudet att jag skulle ge mig på ett försök att fota lite handboll. Jag är ju mest van att fota i naturligt ljus och bra ljus för den delen. Här på Eslövs Plast-arena (liksom så gott som alla andra arenor för den delen) så fick man pusha upp ISO’s till minst 1600 och helst 3200 för att man skulle kunna få bra bilder när spelarna var i rörelse. Som tur var så fanns det även en mer erfaren kille på plats som fotade. Än bättre var väl att vi hade samma kamera märke och samma objektiv så vi började genast samspråka och jag fick lite hintar om vad jag skulle tänka på och vilka inställningar som kunde vara bra att använda. Skillnaden mellan vår utrustning var väl den att han körde med en full formatare och det gör inte jag, så jag fick försöka hålla mig lite längre ifrån för att kunna få med hela spelaren och bollen vid upphopp etc. Som tur var så är detta inget jag lever på, att fota sport alltså, så att det gick åt helvete med timing och sådant, det gjorde inte så värst mycket för min del, för mig var det mer en kul prova-på grej och blev det något foto som blev bra, så kudos till mig. Det var, hur som helst, en väldigt kul match där spelarna i Teamet ställde upp i de konstigaste kostymerna de kunde hitta (och jag tror nog det är rätt jobbigt att spela handboll i gummistövlar!) och ”De andra” (som de kallade sig) spelade i normal handbolls utstyrsel. Matchen bestod mycket av tjyvnyp och gruff och skojigheter. Båda lagen såg ut att ha jäkligt kul i alla fall. Själv lyckades jag knäppa ca 200 bilder och tja, det var väl inte så jättemånga som jag blev nöjd med i alla fall. *haha* Men vem vet, det kanske blir fler tillfällen att testa.

Den andra utmaningen var i gårkväll när vi hade supermånen som gick upp. Fast jag får väl erkänna att jag var inte fullt så imponerad. Jag har sett betydligt större månar gå upp över Eslövs flygfält, men nog f*n skulle man plocka fram kameran för att se om det gick att fånga mången. Så på med 500mm gluggen och fram med stativet och sen börjades det med att mixtra och testa olika inställningar på slutare, bländare och ISO. Men jag bestämde mig till sist att ISO’n skulle jag hålla på 200 och sen fick det bli de andra inställningarna som fick ”rucka på sig”. Efter ett antal försök så kände jag mig nöjd, antingen hade det funkat eller så inte, det fick tiden utvisa. Så idag blev det till att importera fotona till datorn och slänga de som var åt helskotta. Men det fanns ett par som jag var nöjd med i alla fall.

på väg upp

lite högre upp, svart/vit och croppad

Kommentera

