Eslövs 100år som stad

För ett par helger sedan så firade Eslöv 100år som stad. Säkerligen många som ifrågasätter benämningen stad och Eslöv i samma mening, men vi har ju ett påskrivet papper från dåvarande kung att vi får lov att kalla oss stad, så då gör vi det. Susanne hade ju sett till att boka en resa till Italien istället för att vara hemma och hjälpa mig föreviga så mycket som möjligt under de här tre dagarna som vi partajade i stan, så jag fick själv axla manteln att försöka göra mitt bästa med kameran. Här kommer ett litet kollage över Lördagen den 4 juni då vi hade en liten stadsfest med diverse påhitt och artisterier.

Solen den sken på oss hela lördagen och temperaturen låg strax över 25 grader, och att springa runt i stan i 14 timmar utan att sätta sig ner mer än ca 20 minuter totalt det gjorde sig påmint när man efter midnatt hoppade på cykeln och skulle hem (knäna svarade inte riktigt när man försökte trampa på pedalerna). Men folk var här i stan, tror det var lika mycket folk här på lördagen som det normalt sett finns ute i Eslöv totalt under ett helt år. En som tjänade goa slantar på den här dagen var Boms Glassbar som var placerat strategiskt mitt på torget så att när det var uppträde så hade man ändå närhet till en god glass, de stängde inte heller förrän efter midnatt och det var lång kö hela tiden. Framför Stensson trappan (för er som inte känner till det är Stensson namnet på hotellet i stan där vi dessutom då har den ”Skånska trappan”). Hela trappan var smockfull med folk från när och fjärran, vi hade inte bara inomsockenes folk här utan även utbölingar från Malmö, Stockholm och andra ställen 🙂 Nedanför trappan var det hela tiden någon som uppträdde, var det inte killarna på cykel (från Götebörj) så var det dansarna på den lokala dansskolan Attitude 69 som slogs om folksamlingen. Attitude 69 hade ett gediget program med allt från småttingar till äldre tonåringar som visade upp sina talanger och jäkligt bra var de. Som synes på bilderna här ovan fanns det även de som inte behövde ge sig ut bland folket (vi kan ju vara farliga!!) så då kunde man bara sätta sig i fönstret och njuta av både sol, underhållning och bra sikt.
Den lokala museie föreningen hade slagit sig in på att dyka upp klädda i tidsenliga kläder från cirkus 1911, dock var det lite svårt att komma åt att fota dem bra eftersom de fick hålla sig på trottoarerna som redan var smockfulla av folk som skulle ta sig fram.

Lite senare på eftermiddagen började uppträden på storatrogs scenen och först ut var Sean Banan som underhöll de allra yngsta och med de texterna han sjöng så var det säkert både en och annan förälder som gärna sett att även deras barn bar hörselskydd eller öronproppar, men alla barnen verkade älska Sean Banan och tjoade o tjimmade med i texterna. Därefter blev det dags för Tove Styrke att dyka upp på scen och köra sina trudelutter och då var ju solen fortfarande högt på himlen och gav bra slutartider 🙂 kändes lite pinsamt att stå mitt i folkhavet där alla plockade upp sin mobilkamera för att fota och själv stod jag med en systemkamera med ett Sigma 150-500mm objektiv på, utskruvat till 500 mm brännvid. Behöver jag säga vem som vann duellen med att få bäst close-ups? *haha*

Lite senare blev det även ”musik för fullvuxna” då Bo Kaspers Orkester intog scenen och körde sina välkända låtar, vissa accompanjerade av Eslövs musikhögskola. Måste ha varit kul för deltagarna på musikhögskolan att få spela till ett sånt band som Bo Kaspers Orkester. En kul upplysning vi fick var att basisten i bandet hade Eslövs anknytning, hans far var född och uppvuxen i Eslöv. Solen höll sig fortfarande stark och det var inga större problem att få bra foton nu heller.

Sist på kvällen så blev det dags för Danny Saucedo att hoppa upp på scenen och jag tror jag spräckte trumhinnorna ett  antal gånger INNAN han steg ut på scenen, ja jäklar vad alla tjejer (unga som gamla) kunde skrika högt och öronbedövande så fort det bara ryckte till i draperiet längst bak, om det så bara var en ljudkille som skulle ut och hämta eller lämna något. Till sist så dök han dock upp och drog igång sin show. Nu var klockan strax efter 21.30 och solen hade försvunnit bakom hustaken och ljus shown som hände bakom Danny ställde ju också till det för fotograferandet, men skam den som ger sig 🙂 Jag stod tappert mitt i folkhavet. Jag hade dock lyckats få hela Attitude69 framför mig och ett par tjejer vände sig om och sa till mig att jag fick akta mig för de kom säkert att börja dansa och kunde inte hjälpa om de slog till mig. Snäll som jag är så visade jag dem objektivet jag hade monterat på kameran och sa bara snällt att jag inte hjälpa om jag drämde objektivet i skallen på dem om det var så att de kom ivägen. Efter en närmre granskning av mitt objektiv och min blick, så flyttade gänget sig lite åt vänster och framåt så att de inte stod precis framför mig *hahaha*

5 reaktioner på ”Eslövs 100år som stad

  1. Vad roligt att se de här bilderna och läsa din text! Det känns ju nästan som om jag var där. 🙂

    Själv fick jag busväder i Italien med regn och kyla. Lite dåligt tajmat, tror jag. 😦

    1. jag la upp lite fler bilder på Flickr än de jag använde på kollaget. Får se, blir det dåligt väder i morgon så får jag sätta igång med bilderna från flygdagen så de också kan komma upp 🙂

      Trist att du fick dåligt väder i Italien, höll det i sig hela tiden du var där eller var det bara ett tillfälligt bakslag?

      1. En enda dag med sol, det var allt. 😦
        Men jag gör ett nytt försök senare i sommar och hoppas det väder som nu råder där håller i sig, vilket det brukar, dvs. runt 30 grader som är min favorittemperatur. Förstår inte alls när man tycker det är för varmt vid 25. 🙂

Kommentera

