Fly-in 2011

Söndagen den 5 Juni var det så dags för det årliga Fly-in evenemanget här i stan. Detta året skulle det vara lite speciellt eftersom det skulle firas tillsammans med stadens 100 års jubileum, lite över 300 flygplan hade kommit från när och fjärran, inrikes som utrikes ifrån. Eslövs Flygfält tillhör världens äldsta förfarande använda flygfält. Dessutom har man äntligen lyckats asfaltera en start/landningsbana så att man slipper skumpa runt i gräset. Galet mycket folk hade kommit till stan för att vara med om detta och solen sken med starkt ljus även denna dagen. Susanne befann sig i Italien med, vad jag förstått, mindre trevligt väder, så jag får tacka henne för att hon lät oss få njuta av det här. Som tur var bor man ju inte så jättelångt därifrån så man kunde ta cykeln istället och slippa undan trafikkaoset (en arbetskollega till mig körde från Lund och blev hängande i en lååååång bilkö och missade de första bitarna av flyguppvisningen).

Det fanns ju även en massa andra saker än flygplan där att beskåda, så som gamla bilar (från en T-Ford från 1913 och upp åt) och gamla motorcyklar och vespor/mopeder. Här var det dock omöjligt att komma till så att man kunde fota utan att ha en massa människor i vägen. Visst är det kul med folk som INTE respekterar när man ska fota något. Värst av allt är att erkänna att barnen stod snällt åt sidan eller gick runt om en om man skulle fota medan vuxna människor har NOLL respekt och bara traskar in och ställer sig i vägen. Nåja, min tanke blev att jag under flyguppvisningen kunde smita ifrån lite och gå och fota bilarna i lugn o ro medan alla andra tittade på flygplanen.

Flyguppvisningen drog igång med lite snack från speaker båset där man dessutom hade med sig en av kommunpolitikerna, Henrik Wöhlecke, som skulle prata lite om just flygfältet och dess betydelse för Eslöv som stad. Har ju jobbat ihop med honom för många år sedan när han jobbade på LRF Konsult men det här var nog det mest pinsamma jag varit med om. Han läste ur ett skrivet manus och det är ju helt OK, man kan ju inte komma ihåg allt och all information. Men han var fullständigt oengagerad och ointresserad, det han sa kom ut i så monotont tonläge att man höll på att somna och dessutom så blev det ett par ord och sedan en längre pause ett par nya ord och en längre pause och så fortsatte han hela sitt tal. Han kanske inte känner sig mogen som offentlig talare, men varför jobbar man då som Moderat kommunalråd?

Nu till lite bilder :

 

 Flyguppvisningen började med att räddningstjänsten hade en bransdläckar uppvisning med  sin (1) helikoter. Det gäller att vara pricksäker och för markpersonalen att vara orädda för att hanma i skottlinjen, det är ju inte lite vatten som de släpper. Därefter fick vi beskåda ett gäng fallskärms hoppare som bar både (2) svenska flaggan och även (3) den skånska flaggans färger. Det var inte många av de som var på flygfältet som förut sett fallskärmshoppare hoppa ut från ett sådant här flygplan och jag tror inte någon sett en (4) DC-3 landa på Eslövs flygfält förr, så det var ju lite historiskt bara det.

När dessa hade kommit ner på marken så drogs det upp ett segelflyg som gjorde en enorm uppvisning, bakom spakarna satt en blott 20 årig kille som började intressera sig för flygning när han var 15. Man kan ju bara tänka sig hur skönt det är att kunna glida runt där uppe i luften obehindrat. Denna långsamma fridfulla flygning byttes därefter till ett vrål av annan karaktär när (5) JAS 39 Gripen dundrade in från Kallinge och gjorde åskådarna begeistrade. Doften av flygbränsle fick en att minnas tillbaka till lumpen och vrålen från 37:an Viggen, fast Gripen är ju lite mindre och smidigare. Ena speakern hade på morgonen kört bil från Kallinge och det tog honom ca 2 timmar innan han kom fram till Eslöv, och när han räknade på det så skulle det ta JAS ca 10 minuter att köra samma sträcka om den höll sin lägsta hastighet, det är ju lite skillnad det. Det var en väldigt uppskattad flyguppvisning och mer än den överflygning som många hade trott det skulle bli. Tyvärr var där många som efter JAS’ens uppvisning gav sig från flygfältet och resterande flygningar. Dock var det många flygplan och uppvisningar som var den samma som man haft de senaste åren så alla flyg blev inte fotade av mig detta året. Men den (6) Pitt Special som gjorde en liten uppvisning innan den lämnades över som gåva till Flygsällskapet var man ju bara tvungen att föreviga också.

Efter lite uppvisningar av bland annat Boeing Stearman, Tigher Moth, DeHaviland Heron och Piper L4 så började det mullra lite igen när en (7) Spitfire drog igång sin motor och gjorde sig redo att dra igång. Spitfiren fick sällskap av en (8) Mustang i luften och tillsammans gjorde dessa en underbar uppvisning tillsammans (9). Dessa plan tillhör ju Biltema och är inte stationerade i Eslöv, det fanns ju en Spitfire till, men dess pilot omkom vid en landning inför en flyguppvisning i Norge i fjol.

Vi fick även se uppvisning med en för oss i Eslöv ganska så vanligt sedd flygplansmodell, en (10) North American T28B som är stationerad här på flygfältet och som är uppe och surrar runt i vårt luftrum ganska ofta.  Den för lite oljud den också, men det är bara ett välkommet inslag i Eslövs ljuden. Det blev även en liten uppvisning av den nordiska mästaren i konstflygning som nu har fått byta upp till ett större plan, en (11) Sukhoi 29.

Vad gäller mina planer på att fota den gamla ”Farmor Anka”-bilen (Ford Modell-T) så gick den planen om intet då man under själva flyguppvisningen hade börjat köra därifrån med både de gamla bilarna och motorcyklarna. Men jag var nöjd med flygplanen och solen/värmen i alla fall. Kom där ifrån med många foton och en rejäl solbränna trots att man var insmord med solkräm för att skydda sig.

Nu återstår bara bilderna och texten från nationaldags firandet, sen har jag återgett 100 års firandet från min synvikel till dig Sassa, hoppas du känner lite mindre nu att du har missat dessa sakerna 🙂

 

 

 

Annonser

4 reaktioner på ”Fly-in 2011

  1. Tack igen för en intressant beskrivning av vad som hände på FlyIn i år! Känner igen planen från föregående år, även om jag verkligen inte kommer ihåg alla namn som du skriver här. Jag nöjer mig med att döpa dem efter färgerna. Saknar därför det snabba lilla röda med mycket rök. 😉

    Ser att Sten var uppe igen som vanligt i plan 7. Undrar om den yngling du nämner är Marcus Johansson, som det skrivits en del om. Har också förstått att DC3:an gjorde historia i Eslöv med sin landning på de nyasfalterade banorna. Men det fixade inte Jas-planen förstår jag.

    Så Henrik skötte inte talandet, trots att han borde vara van. Illa.

    1. *hehe* det där lilla röda du pratar om är en Piper S 🙂 den var uppe och snurrade även i år, men som sagt det är samma som uppvisning som tidigare år så jag struntade i att fota det i år. Den där ynglingen kan mycket väl ha varit Marcus Johansson, jag la inte namnet direkt på minnet, men duktig var han i alla fall.

      Ja att se DC-3’an ta mark i Eslöv var ganska magiskt 🙂 Synd bara att JAS’en inte gjorde det, fast troligast är att han hade brakat rakt in i Snärjet i så fall innan han fått stopp på planet 🙂 Men jäklar vilket dån det gav när det drog på EBK’n i sina snäva svängar och flygbränslet gav en minnen från lumpen i flyget 🙂

      Nä Henrik var verkligen inte någon talare som inspirerade eller fick någon att öppna upp öronen ordentligt. Vi får hoppas att han tränar mer innan han ska hålla tal nästa gång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s