Nationaldagen

Här kommer så sista historien om Eslövs 100 års firande 2011 för Sassa.

Även denna dagen sken solen starkt från sin plats på himlavalvet. Jag tror det är så att Eslöv ÄR bra eftersom vi fick en sådan superbra helg vädermässigt och även publik mässigt. Så nu kan vi väl lägga det där gamla ordspråket om att Eslöv är världens tråkigaste stad i malpåsen och blicka vidare, nu har vi visat att vi INTE är det (av egen erfarenhet kan jag säga att Bollnäs är betydligt tråkigare! Hoppas nu ingen läser detta och blir upprörd!! I så fall gör jag som kungen och dementerar detta).

Som sagt, den 6 Juni i år skulle vi få celebert besök i Trollsjön och det har varit mycket planering och jag kan tänka mig att man har sett till att stråket som skulle användas från Medborgarhuset och ner till Trollsjön var i tiptop. Klockan 11.00 skulle kungaparet anlända till Medborgarhuset där de fick en guidad tur inne och därefter blev det till att hoppa in i den gamla jänkarbilen och ta sig ned till Trollsjön via Stenberget. Vid Stenberget gjordes ett uppehåll och där underhöll då kyrkokören. Dock steg man inte ur bilen utan satt snällt kvar och drog sedan iväg innan någon visste ordet av det. Själv så tog jag till den gamla stålhästen och cyklade raka vägen ner till Trollsjön. Jag kände att det kom till att vara kaos längs kortege vägen och ville man få en bra plats i Trollsjön så fick man vara ute i god tid. I god tid TYCKTE jag i alla fall att jag var på plats, men det hade visst ett antal tusen innan mig också tyckt. Jag hittade en plats där jag kände att jag skulle kunna  få en bra blick upp på scenen och få några bra (hoppades jag i alla fall) foton på kungen eller till och med kungaparet. Men va F*N!! Man var tvungen att vara minst 3 meter lång för att få se något, klungan fram till avspärrningen var massiv och ungar satt på föräldrarnas axlar och där stod jag, utan någons axlar att få krypa upp på. Nä här gällde det minsann att försöka vara smart.

Så anlände då kungaparet och man märket hur klungan framför mig ryckte mot gången som de skulle gå längs ned till scenen, men inte gav det mig någon öppning att smita fram inte. Nädå, det var samma massiva mur hela tiden. Media hade dock det mycket lättare, de hade en media läktare där de kunde stå högre än alla andra och helt utan någon i vägen. Hmmmm, låter som en bra plan. SÅ jag knallar bort från klungan och kungaparet, rundar ett träd och kommer så bakom media läktaren. Fram med mitt 150-500 mm objektiv och ber snällt en av tidningsfotograferna att sära på benen. Visst låter det lite perverst?? Men han var snäll nog att göra som jag bad i alla fall och där kunde jag skjuta lite obehindrat mellan benen på honom. Efter det att den ca 400 personer stora barnkören sjungit sina sånger så började media läktaren bli tom. Vad stod på?? jo medie folket började smita ner och tränga sig framför allt folk som stod nere vid avspärrningarna för de skulle ju fram och fota. Nu gick det upp en liljeholmens för mig. Om DE kan smita ner och tränga undan oss vanliga dödliga, då kan ju JAG använda media läktaren. Sagt och gjort, jag lade kameran på media läktaren och sedan klättrade jag mig upp och över ställningen. Tittade mig runt omkring och ingen mer än killen som var kvar på läktaren som såg mitt tilltag *muahaha* (hoppas inte Sassa sätter mig i klister för det här tilltaget!!)

NU hade jag bra placering och ingen jäkel som var ivägen för mig. Jag började snällt fota på och lite media folk återvände upp till läktaren igen. En väktare började gå runt och körde ner ett par personer som också tagit sig upp på media läktare, fast de hade gått via trappan. Jag började titta mig lite oroligt omkring, men enligt väktaren så var det visst OK att jag var kvar. Jag hade ju ett stort objektiv monterat så han tog mig nog för press, de som kördes ned hade bara ett litet objektiv eller en kompakt kamera. Tack för den!! Så jag kunde fortsätta och få de fotona jag ville ha, därefter tackade jag killen som stod på läktaren när jag hoppade upp och därefter gick jag självmant ned från media läktaren.

Insåg sen att detta var väldigt dumt gjort! n’r sedan Gunhild Carling gjorde sitt uppträde så hade jag en väldigt usel placering och fick därför lite räcken ivägen i mina foton, men det fick jag väl leva med. Gunhild är en showare ut i fingerspetsarna och började först att spela på en säckpipa av modell mycket gammal. Hon förklarade att första schlagern skrev av Joseph Haydn på 1700 talets mitt och hon skulle nu framföra den låten, dock varnade hon att det tog 29 minuter att blåsa luft i säckpipan och sen blev lidandet lite längre när hon spelade. Nåja hon fick spelat en liten trudelutt på den där i alla fall, har för mig att det blev Amazing Grace som Silvia önskade. Därefter visade hon hur man spelar på trumpet, både 1, 2 och 3 stycken samtidigt. Det gäller att ha tungan i rätt mun så att säga, när man spelar på tre stycken samtidigt. När hon väl visat oss att det var möjligt så fick hon även bevisa att bara för att man kan bemästra trumpeter så betyder det inte att man inte kan spela andra instrument också, och då kom det fram en banjo också och det blev en låt på banjo och trumpet. Snacka om simultankapacitet 🙂

Under Gunhilds uppträde passade jag även på att göra något som jag har jäkligt svårt för, nämligen att fota människor. Jag tycker alltid det är jättepinsamt, speciellt om de kommer på en. Men jag tänkte att säger de något så får jag väl be om ursäkt eller försöka se oförstående ut. Lyckades göra tre candids på folk i folkhavet där men den tredje personen hade nog en känsla av att något var i görningen. Som tur var så känner jag henne sedan barnsben så hon blev inte arg på mig 🙂 Tack Annelie.

När Gunhild var klar med sitt uppträde så var det dags för Cecilia Lind att inta scenen och hedra våra pingis killar för deras 6:e SM guld på 7 år. I motsats till Henrik Wöhleckes presentation på flygdagen så var Cecilia påläst och kändes engagerad i det hon pratade om. När det sedan var dags att dela ut pris till dem, ja då visade hon att hon inte har någon koll över huvudtaget på vem som är vad i bordtennisen. Vet inte om hon ens varit och tittat på någon match, men killarna fick i alla fall sina priser till sist. Därefter avvek kungaparet som begav sig in på Trollsjögården för att hälsa på pensionärerna och käka en lunch där inne. Då passade jag på att leta upp min cykel och bege mig hemåt innan alla andra fick samma tanke och man skulle stånga sig fram mellan bilar och gud vet vad.

Men lite bilder hade det blivit i alla fall, så nu får du känna det som att du var med även på Nationaldags firandet Sassa 🙂

6 reaktioner på ”Nationaldagen

  1. Ja, Thomas Andersson känner jag i alla fall igen på bild, men de övriga bordtennisspelarna är inte bekanta ansikten. Så jag förstår att Cecilia Lind inte har koll på alla. Koll på Eslövs historia vet jag i alla fall att hon har.

    Förresten, är det säkerhetsfolket du fångat på bilden med Gunhild Carling? Han ser lite skum ut där, han som vänder sig mot publiken i stället för att titta på trumpeterna.

    Och så får jag tacka även för detta reportage, även om jag tycker de två tidigare var mer intressanta. Är ingen påhejare av monarkin precis. 🙂

    1. jo jag är säker på att Cecilia har stenkoll på Eslövs historia 🙂 Andra bordtennis spelare som var med på scenen var Thomas Anderssons yngre bröder, Peter och Mattias. Mattias har ju alltid spelat i EAI och är, har jag för mig, tränare på pingis gymnasiet också. Peter gjorde ju ett antal år i Östersund, men jag tror att efter att ba fått stryk av EAI så många år på raken så bestämde han sig till sist för att flytta ner till Eslöv igen och bli tränare 🙂 Mattias Sterneberg har också gjort många år i EAI, försvann ett par år till Österlen men återvände han med 🙂 det är väl som så att vill man njuta av att vinna, så ska man befinna sig i Eslöv 🙂

      Jodå visst var det sånna säkerhets töntar som stod i vägen när jag försökte fota Gunhild Carling. Fattar inte varför de ska ha sånna solglasögon, de ser bara så tönna ut när de försöker härma någon Hollywood rulle. Men men, någon ska ju anställa dem också. 🙂

  2. Jo, Mattias Andersson tror jag att jag vet vem det är. Båda mina pojkar har tränat bordtennis under något/några år så jag har stött på en del av tränarna. Efter bordtennisen gick de över till handboll respektive tennis och badminton. Nu har de helt lagt av. 😦

    1. jasså, dina pågar har spelat handboll? Var det nyligen eller? själv så höll jag i ungdomens år på med allt som bara tänkas kunde, men höll mig nog mest till handbollen och friidrotten.

      1. Min äldste är 21 och den yngste 16 så det var ett tag sedan. Främst var det den yngste som spelade handboll längst, från det han var sex tills han var 14. Den äldste spelade ett par år i lågstadiet bara, men med bl.a. Johannes Sandgren, vars pappa var tränare.

      2. Ja Uffe Sandgren har väl varit både det ena och det andra i EHF genom tiderna 🙂 själv så spelade jag i EHF i 8 år… men det var ju då när dinosaurerna fortfarande gick på gatorna i stan *haha*

Kommentera

