Veckans fönster – Tankfullt

Sassa väljer så konstiga fönster ibland att man håller på att slå knut på sin hjärna för att få ihop det. Själv så hade jag stora funderingar på vart jag skulle få tag på fönster som passade in på detta ämne och jag diskuterade det även med en vän till mig som är doktor på mammografin i Lund. Som tur var så hade hon en oförstörd hjärna och gav mig direkt en hint som jag bara HELT hade tappat bort i smoggen i min egen hjärna.

Så mitt foto denna gång, även om det inte är sprillans nytt, kommer från St Lars i Lund, och här har det säkerligen varit väldigt många tankar som flödat igenom, kanske ännu mer i slutet på 1800 talet när detta var en ”hållplats” för de som ansågs obotbara.

Tyvärr hade jag inga riktiga närbilder på fönstren, och inte har jag tid att smita dit en vända heller innan uppdraget går ut, så vi får nöja oss med denna bilden.

Fler trevliga tankfulla fönster hittar du så klart här!

8 reaktioner på ”Veckans fönster – Tankfullt

  1. Jo, på Sankt Lars har det alldeles säkert tänkts mycket och lär väl fortsätta så, för visst är det skolbyggnader där nu?

    Hmm, när jag ser den snön så fryser jag nästan. Usch då, sånt gillar jag inte alls. Tror jag flyr Sverige i vinter – om jag kan. 🙂

    1. Jo just nu är det skola/förskola/dagis i en del byggnader här, men psyk har ju också kvar ett par byggnader där de bedriver verksamhet än.
      *hehe* kan lova dig, det ska bli jätteskönt att smita från Sverige när det börjar bli kallt o ruskigt. 🙂

  2. Det känns nästan som om många tankar måste sitta kvar i väggarna. Det är otroligt fina byggnader alla såna där gamla institutioner funnits i.

  3. Där fick du ihop det bra, tycker jag. 🙂
    Undrar vilka tankar som tänkts där inne! Helt klart en trevlig utveckling, att vi inte använder ”obotbara” på det viset längre.
    Byggstilen på huset påminner mig mycket om ett banhus vid Södra station i Stockholm, kanske samma arkitekt. Det husets framtid är osäker…
    Tack för kommentaren, tänkte inte på det. 😉

    1. Ingen susning om vem som var arkitekten till St Lars i Lund, det är ju 130 år sen (+/- några år) så det är ju ingen arkitekt man hör om idag.
      Min no hoppas man alltid att tankarna som pågår där idag är betydligt trevligare än de som pågick på den tiden. De har även en egen kyrkogård som ligger en bit utanför området där det bara finns omärkta gravar.

Kommentera

