Fönster – Krossat

Då har Sassa valt ett nytt konstigt fönster tema för oss, och som tur är så var jag ute den 14 Januari i år och lyckades faktiskt fota just det som hon vill ha. Så nu har jag beslutat mig att DETTA blir mitt bidrag denna gången (så får jag spara den andra byggnaden till en annan gång).

Här höll bland annat Lantmännen på med lite forskning/förädling i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Dock har det stått tomt under många år nu och förfaller mer och mer.  Men lite krossat fanns det här:
Bland annat takets lilla ”skylight” fönster.  Men även på marknivå har det varit krossat:

Det har även funnits ungdoms aktivitet här inne under den tiden som byggnaden varit ”igen bommad”.  Jag skulle även tro att det varit tillhåll för andra personer också.

15 reaktioner på ”Fönster – Krossat

  1. Synd med dessa fina byggnader som får förfalla i Eslöv. Bilden i sv på de krossade takfönsterna gillade jag. Även min bild är ju från Eslöv och spritfabriken, liksom Susannes.

  2. Vi är nog ganska bra på att låta saker och ting få stå och förfalla här i Eslöv 🙂 fast det skulle vara kul att få komma in i någon sådan byggnad nångång och få fota, kan tänka mig att man skulle kunna få en hel del trevliga och intressanta foton.

  3. Jäpp, den där byggnaden cyklar jag förbi ganska ofta nu för tiden, senast idag, då jag for iväg på mitt spinningpass. Har också plåtat en del där. På 1970-talet vill jag minnas att där fanns kontorslokaler för slakteriet. Då for jag också förbi där på cykel men då såg byggnaden lite annorlunda ut.

    1. Ja det är en hel del olika företag som hållit till i den byggnaden genom åren. Det är rätt kul ändå för nästan vem man än pratar med (okej, inte ungar då alltså) så har de någon association till den byggnaden, om så bara en del minnen.

  4. Gillar bilder av gamla byggnader – tyvärr låter man alldeles för många förfalla.
    När jag tittar på första bilden – hade det inte varit perfekt för en ungdomsgård?

    Svart/vit passar bra för den här typen av bilder…

    1. Ja Mia, huset är/var vackert, det såg mycket trevligare ut förr i tiden när det fanns riktiga fönster istället för plank, ljus släpptes in i byggnaden så man kunde se hur det såg ut invändigt 🙂

    1. förfall kan på många sätt bidraga till vackra foton, samtidigt som förfallet också kan bidraga till att fina byggnader går om intet. Men man får passa på att dokumentera så länge man kan 🙂

  5. En vacker tegelbyggnad. Synd att huset bara får stå och förfalla.
    Förfallet känns som ett slöseri, snart går det väl inte att restaurera längre?
    Snygga bilder på huset. 🙂
    Tack för din kommentar.

    1. Ja man kan ju fråga sig hur länge det ska få förfalla, tyvärr är det väl ofta så att man tänker sig att ”vi fixar det senrae” men då har det ofta gått så långt att det inte går att restaurera utan man får riva allt istället.

  6. Ett riktigt pampigt tegelhus en gång i tiden. Spännande fasad och stora härliga fönster som måste ha släppt in mycket ljus och rymd i rummen. Jag blir nyfiken…
    Fina foton är det och mycket glaskross är det.

Kommentera

