Årets match

Förra veckan inföll ”Årets match” här i stan. Jag hade sett till att jag skulle vara ledig den kvällen och jag hade även förberett mig på det värsta. Jag hade nämligen bestämt mig för att fota handbollsmatchen. Normalt sett så är jag bara en helt vanlig åskådare som sitter ”lugnt och tyst” på bänken *yeah right!*. Men nu kände jag att jag MÅSTE ju bara prova och detta var en sådan match då man inte förväntade sig för mycket stirr eller folk, för man hade ju inte gått ut med att det var match. Matchen spelades mellan Team Eslöv och Styrelsen/Elitgruppen/Supporters/Sponsorer, japp det ena laget var en salig röra. Väl där så insåg man att det var bara de riktigt inbitna fansen som dök upp som publik, för det var bara vi som hade luskat ut att det var en match på gång. Träffade även en kille som normalt brukar fota matcher och såg till min glädje att även han var en Nikon skjutare, så vi satte genast igång och snacka. När han fick höra att detta var första gången jag fotade en match så drog han genast igenom alla inställningar jag borde ha och gav mig en massa tips om var som var bra lägen att fota från och vad man ska se upp med etc. Därefter kom lagen ut på plan.

Teamet ställde dagen till ära upp i sin kommande match kreation… eller hur man nu ska tolka det 🙂 medan motståndarna hade roffat åt sig de flesta av de ordinarie match tröjorna. Nu bjöds det upp till match! Det var väldigt mycket tjyvnyp och fuffens inom lagen och domarna släppte igenom en hel del måste jag säga 🙂 Men men, vad gör man inte när Teamet bjuder på sig på detta sättet.
Även om man tycker att det är bra ljus i hallen och de vita väggarna reflekterar en del, så fick man ändå skruva upp ISO’n till minst 1600 men helst 3200! Till detta hade jag ett F/2,8 objektiv men för att få bra skarpa bilder så krävs det mer. Sen kom ju det svåraste… att trycka av i rätt tid! Det knäpptes många foton denna kvällen men det var inte många som innehöll bollen 🙂 Jäklar vad jag missade!! Fota i burst mode? Nope, det ska vara enbilds tagning annars får det vara *haha* Nåja jag har lärt mig läxan i alla fall 🙂

Båda lagen hade väldigt kul i alla fall och jag och den andre fotografen lärde känna varandra, byta information och se lite på varandras bilder och säga ”fan det där missade jag” 🙂 och nog fanns det ett par bilder som jag var nöjd med från denna utmaning.

Nu får vi väl se om det blir till att fota lite till hösten när serien sätter igång igen, det var riktigt roligt att fota även om det var svårt, men man får väl grepp om det nångång kan man ju hoppas.

2 reaktioner på ”Årets match

    1. Ja tjejerna bjöd verkligen på sig själva i denna sista matchen för säsongen. Det var ju inte det lättaste att vara snabb nog på avtryckaren för att fånga tjejerna i rätt position. Men det var kul, får väl prova på det igen när säsongen startar till hösten.

Kommentera

