Veckans fönster – vetenskapligt

Nytt fönster, nya problem. VAD ska man ny hitta på för att få ett vetenskapligt fönster? Hade Susanne valt ”fövirrat” denna gången också så hade man kunnat ta en bild på sig själv mot ett fönster 🙂
Nä, en djupdykning i arkivet blev det. Denna gången ända tillbaka till 2004 för där vet jag att jag har ngt man kan kalla vetenskapligt i alla fall. Eller så får jag skriva om tolkningen så det blir vetenskapligt 🙂

Mitt vetenskapliga fönster kommer innifrån Royal Exhibition Building i Melbourne. Har har man den ANDRA datorn som byggdes i världen. lite skillnad mot dagens surfplattor. Det krävdes nog en smärre vetenskap för att arbeta med dessa maskiner.

Fler vetenskapliga fönster hittar du här

12 reaktioner på ”Veckans fönster – vetenskapligt

  1. Oj då, vilken en! Och inte visste jag att världens andra dator fanns i Melbourne. Den första, ENIAC, antar jag finns i USA någonstans, för det var ju där den tillverkades, eller hur?

  2. Ja, så långt från en laptop man kan komma! Min fd man jobbade inom databrancken på 60 talet. Ett helt rum, allt lagrades på bandrullar. Ofta pajade datorn o driften stod still. Tänk att världens 2 dator finns i Australien! Intressant o lärande

  3. Onekligen ett intressant bidrag till temat. Det sägs att en Iphone har mer datorkraft än de datorer man använde för att styra den första månlandningen (om den nu har ägt rum 🙂

  4. Det är otroligt vad utvecklingen har gått snabbt fram bara de senaste 20 åren, eller 10 åren för den delen. Bara för 10 år sedan hade man tegelstenar som mobiltelefoner, i dag är de så små så de försvinner i handen, dessutom är de minidatorer. En kontrast mot den du visar på bilden :0)

      1. japp, helt rätt, stället är ett museum och när jag var där så var det typ jag där 🙂 så man hade ingen som gick i vägen för en när man skulle ta foton, inte heller ngn som sa att man inte fick fota 🙂

    1. ja nog kommer man ihåg de där gamla mobiltelefonerna alltid, även de där man fick ha en stor tung batteripack att bära på också, vilket var ca 20 år sen 🙂

Kommentera

