Flyin 2012

Så har jag äntligen blivit klar med fotona från årets Flyin i Eslöv. På plats träffade jag Susanne Hultman som också hade gett sig ut i solskenet och hade med kameran i högsta hugg, precis som man ska ha en dag som denna. Vi hittade en bra plats att ställa oss på där vi hade bra möjlighet att fota utan att ha en massa saker i vägen. Man hade ett schema man skulle flyga enligt men detta blev kullkastat och sakerna dök upp i lite olika ordning istället, men det gjorde nog inget, vi bara njöt av uppvisningarna och det fina vädret.

SAAB Safire, SK50

Med den här solen så hade man inga direkta problem att få snabba slutartider, vilket gjorde mig glad för annars kan det bli lite strul med att få klara bilder när man fotar handhållet med en 150-500mm glugg på kameran. Ska man dessutom hålla kameran i 4-5 timmar så blir det lite tungt.

Sten Svensson

PT17 Boeing Stearman

Vissa piloter, så som Sten Svensson och Pär Cederqvist har ju turen att få vara uppe med flera olika kärror och flyga. Spitfiren styrs av Filip Gerhard medan Mustangen kontrolleras av Pär.

North American P-51D Mustang & Supermarine Spitfire

Våra trevliga trafikflygledare som skötte luft trafiken hade lyckats med två, utanför schemat, trollerikonster. Dels hade man fått det nystartade reguljärflyget mellan Sturup och Visby att under sin resa tillbaka till Sturup ta en sväng på 3000 fots höjd över Eslöv och hälsa på oss. Det var ju inte den lilla maskinen som kom flygande över oss. Utöver det hade man via sina kontakter lyckats övertala F17 i Ronneby att komma ner och hälsa på oss med en rote JAS39 Gripen. Man var nere och hälsade på i fjol när vi hade 100 års jubileum men då med en ensam JAS39 Gripen och då fick vi en lite mer avancerad uppvisning. Eftersom man i år kom med en rote, så är det, mig veterligen, inte tillåtet att göra någon avancerad flyguppvisning, men det gjorde inte så mycket. Ljudet av JAS’en var lite som musik i öronen. *ler* Fast mitt favoritplan är ju ASJ 37 VIGGEN, men där har man inget plan än som har flygtillstånd, så det får vi väl vänta på innan det kommer att visa sig igen… tyvärr.

JAS39 Gripen

Som tur var så slapp vi ha någon ”Långholmen” eller ”jordfräs” sekvens när JAS’en var på besök i alla fall. När JAS’en tackat för sig och begav sig hem så återgick man till det inplannerade registret.

North American T6 Texan

Vi bjöds även på en hissnande uppvisning av flyguppvisningsmästaren Daniel Ryfa. Jag skulle verkligen inte vilja sitta med i det planet när han flög. Det gällde verkligen att ha tungan i mun (och i rätt mun också för den delen!) och man måste vara jäkligt vältränad för att klara av de här G-lasterna som man utsätter sig för.

Sukhoi 26

Tom Damm från Danmark försökte nog inte vara som Maverick i Top Gun, utan mer som Maverick’s kollega Goose. Lite äldre, visare och cool. Här är han uppe och tittar i North American T6 Texan och pratar med Stefan Sandberg som flyger den maskinen.

Tom Damm

När man är liten och, troligen, son till en av piloterna så kan man springa runt och titta på planen på ett helt annat sätt. Måste vara kul att få utforska och se planen på så nära håll.

Som avlsutning på dagen så hade Pär Cederqvist flugit upp till Ängelholm där han hoppade i ett nytt plan för att komma ner och avsluta dagen för oss åskådare. Detta gjorde han med en North American P-51D Mustang. Rejält motorljud och fart. Mustangen, precis som Spitfiren, tillhör Biltema och de brukar vara ute och visa upp sig på de flesta flyguppvisningar. Pär brukar inte göra någon besviken med sina flyguppvisningar och det gjorde han inte heller denna gången.

North American P-51D Mustang
Pär Cederqvist
Annonser

7 reaktioner på ”Flyin 2012

  1. Kul att du äntligen fått upp några av dina bilder. Alltid lika intressant att se hur olika man fotograferar fast man befinner sig på samma plats med samma motiv. Blir imponerad av dina flygplanskunskaper och inser att den bild på det gula lilla planet (det som tydligen heter Sukhoi 26) du har här måste vara samma plan jag precis publicerat. Så det var den som flög så dant att piloten klev ur alldeles vimmelkantig.

    Förresten vill jag minnas att Pär Cederqvist kom tillbaka för att han hade glömt lämna nycklarna till sin fru. 🙂

    1. Det stämmer ganska bra, Pär vågade nog inte stanna kvar i Ängelholm med fruns bilnycklar, så det var väl bäst att flyga ner dem igen 🙂

      Det kan stämma väldigt bra med Sukhoi’en och att man blev lite flygsjuk med den där flyguppvisningen som Daniel hade. Det var ganska betryggande att man stod på fast mark istället *hihi*

  2. Riktigt trevliga bilder från flygplanen som visades upp i Eslöv. Missade denna grej detta år, men förra året var jag på plats…Men det blir förmodligen ett besök i Ljungbyhed och Fly’n’ride…

    Vh

    1. Hej Matts,
      kul att du tittade in/hittade hit och tack för dina trevliga kommentarer om flygplanen.
      När har man den Fly’n’ride’n i Ljungbyhed? Vet du om de har en hemsida man kan kolla på? Låter väldigt intressant det där.

  3. Härliga bilder! Den undre på mannen är riktigt fin.
    Jag fick ett par bilder på Sukhoi 26 på Wheels & Wings som jag tycker blev bra, jag som är fotonovis på flygplan. 🙂

    1. Tackar tackar, Tony. Har fotat flygplan och flyguppvisningar under många år, men tycker fortfarande det är svårt att få jättebra foton, så man blir väldigt glad när man väl lyckas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s