Veckans fönster – Romanskt

så har man varit på jakt efter romanska fönster eller vad jag i alla fall hoppas godkänns 🙂 Eftersom det redan lagts upp ett par stycken från Lunds domkyrka så fick jag ge mig utanför Lund och söka lyckan.

 

 

Här är en bild på Modena Cathedral, bygget påbörjaden 1099 och byggnaden som den ser ut i dag blev välsignad av påven Lucius III (NEJ det är inte han som sitter på cykeln i bilden!!) , den 12 juli 1184. Så den är inte purung precis 🙂

Fler romanska fönster hittar du här

2 reaktioner på ”Veckans fönster – Romanskt

  1. Modena, dit kom jag aldrig under mina år i Italien, fast jag var på väg när Tetra Pac startade sin skola där. Nåja, det blir väl fler tillfällen att besöka staden med dess vackra gotiska katedral.

Kommentera

