Veckans fönster – Antikt

Hmm så klart skulle Susanne välja ett fönster som jag INTE fotade när jag var i Limburg den gångna veckan. *suck* Som tur var så kunde jag klura ut ett annat foto som jag kunde använda i stället. Hoppas nu bara att Susanne accepterar förklaringen 🙂

Bilden blev tagen med min iPhone och är därför inte så jättebra. Jag pallade inte dra med mig den stora kameran eftersom jag visste att jag inte skulle få mycket tid på mig att fota. Större delen av tiden var inbokad till möten och annat. MEN jag hade lite tid på mig mellan 06.00 och 07.00 samt 18.30-18.40, så då fick man passa på.

Fotot visar St George’s Cathedral eller Limburg Cathedral i bakgrunden. Denna byggnad blev invigd år 1235, så jag tyckte den skulle klara av att gå under benämningen antik 🙂 År 1289 drabbades staden av en stor brand och en stor del av innerstaden brann ner, dock byggde man snabbt upp dessa byggnader igen. Limburg har även en av Tysklands äldsta halv-timmer hus, Römer 2-4-6, från 1289 . Annan onödig fakta om denna stad är att 1337 förbjöds judar att bo i staden, men 1341 blev de åter tillåtna att flytta tillbaka efter ett kungligt beslut. Staden drabbades av digerdöden år 1349, 1356 och 1365.

Fler antika fönster hittar du här

6 reaktioner på ”Veckans fönster – Antikt

  1. Inget fel på den bilden, både fin och antik! Mobilkameran räddar många bilder nuförtiden.
    Intressant att läsa om Limburg, ser ut att vara värt ett besök.

    1. Var väl ingen sån där ”hipp” stad precis, men den hade väldigt många trevlig gamla byggnader och intima torg och gator. Var på en ”antik” bowlinghall när vi var där, där har man fortfarande käglorna upphängda i snören 🙂

  2. Nej, inte ser man att den skulle vara tagen med mobilkamera. De tar ju extremt mycket bättre bilder nu för tiden, fast det gäller inte min mobil förstås. 😦

    Välkommen hem igen! Du hann ju i alla fall ta den här fina bilden och det kan du vara nöjd med.

Kommentera

