En liten morgon solstråle

I gårkväll fick jag en tanke på att ge mig ut och fota när man skördade och kanske få det i solnedgångsljus. De ställen jag visste man höll på med att tröska där skulle jag komma att få ljuset fel så istället bestämde jag mig för att gå upp ca 4.45 i morse istället och ge mig ut och ta lite foton på redan tröskade fält i soluppgången. Dock så när jag begav mig ut så valde jag att köra ett helt annat håll, egentligen för att hamna på rätt sida när jag väl kom fram dit jag hade tänkte mig fota. Nu blev det inte bättre, eller sämre, än att jag hittade ett helt annat ställe att inleda min dag på än vad jag hade tänkt från början. Inte en bonde i närheten, så jag kunde parkera och ge mig ut och börja fota när solen precis nått över morgonmolnen. Nattens dis hade inte försvunnit än (syns långt bak mitt i bilden) och jag hade planer på att fota morgondiset strax norr om där jag själv bor, för där såg jag att det fanns riktigt mycket när jag körde ut.

_SLN4137

Det var rätt skönt faktiskt att vara helt ensam där ute, ingen som ställde sig ivägen för mina bilder eller som opponerade sig mot att jag gick ut på fälten och fotade och hade mig. Man ska nog se till att göra detta fler gånger under semestern känns det som. Det som var svårt var nog att hitta något riktigt bra ställe där jag kunde få de bilderna jag ville ha, och obeslutsamhet får man inte ha vid den här tiden på morgonen för då försvinner tillfällena snabbare än man kan ana. gillade skarpt hur morgonsolens strålar gav varmt ljus och färg över halmsträngarna på åkern. Dock började himlen bli lite för ljus så nu fick man lägga på ett kol.

_SLN4141

Den här bonden hade varit snäll mot mig och sparat ett fåtal oskördad gröda. Dessa blev riktigt fina i morgonsolen.

_SLN4144

 

Som sagt, man får nog se till att boka in fler morgonstunder ute med kameran.

Kommentera

