Besök från Ystad International Military Tattoo

Gisses kors vilket oväder vi fick i gårkväll och början av natten till idag, åska och regn och blåst. Men det rensade i alla fall upp i luften så det var lite bättre i morse.
Dock inleddes förmiddagen med mulet väder och kom solen fram så var det bara någon minut för att sedan åter döljas av tjocka moln igen. Trist läge eftersom jag plannerat in att cykla in till stan till lunchtid för att hitta en bra plats inför besöket från Ystad International Military Tattoo. Klockan 13.30 skulle så första bandet komma in och underhålla.

När klockan närmade sig 12.00 så skingrades molnen snabbt och det blev klarblå himmel och stor varm sol, det tackar vi för. Så packa väskan och cykla ned till stan, så fick det bli.

När jag väl anlände så var där inte så värst mycket folk, bra, för då kunde jag göra lite tester och ställa in kameran. Dessutom lyckades jag lokalisera ett par utav de som följde med från Ystad och kunde ställa lite frågor såsom vart kommer de komma gående ifrån, hur kommer de ställa upp sig på torget och i vilken riktning. På detta viset kunde jag ju planera in var jag skulle befinna mig.

Sen var det ju då det där med att tänka är en sak och få det att hända är en annan. Jag ville ju ha foton från när de kom gående i riktning mot torget, de flesta var ju på torget så det skulle bli lite mer folktomt i bilderna på när de anlände. Visst gick det OK, MEN att sen hitta en plats där man kunde fota banden när de spelade på torget, ja det var inte det lättaste. Till sist hittade jag syskonbarnet till en som bor i samma trappa som mig och frågade henne snällt om jag kunde få sitta på marken framför henne för att få några foton utan en massa huvud i, och det gick bra.

Först ut var Southern Highlands Pipes and Drums.

_SLN4911_SLN4949
 _SLN4926_SLN4931_SLN4946

Kommentera

