Besök från Ystad International Military Tattoo, del 2

Eller: vadå visa respekt?

Så kommer här fortsättningen på bloggen om onsdagens besök från deltagande länder på Ystad International Military Tattoo.

Efter att Southern Highlands Pipes & Drums hade haft sitt uppträde så blev det dags för den Grekiska Marinkårens musikkår att göra entré.

_SLN4960

Dessa män var lite mer spexiga då de spelade lite mer av det som kan kallas nutida låtar. Säckpipor hade nog inte låtit så bra till att göra de här låtarna 🙂
Efter att de hade paraderat in på torget så bjöd de på både bra musik och även lite sång. Dåck får jag erkänna att det var inte lika ”majestätiskt” som säckpipegänget, men bra var de i alla fall.

Samma sak här, det var hopplöst att komma till så man kunde få några bra bilder. En hel del av bilderna såg bra ut i sökaren, men precis när man skulle knäppa av så nog f*n var det någon framför som skulle stoppa in huvudet i bild. Så för dessa blev det mer lyssna än att få till bra foton.
Efter att ha vandrat runt lite och försökt hitta ett lämpligt ställe att stå på så hittade jag tillsist en plats vid in/utgången till avspärrningen. Den som stod där tog till flykt och jag steg snällt fram och ställde mig. Precis då skulle en av deltagarna i den uppträdande kåren sätta igång och sjunga och då var det än betydligt äldre dam som hade hittat Doris, som stod på vänster sida om mig, som hon inte hade pratat med på länge, så med sin rollator trängde hon sig framför mig, mellan mig och avspärrningen, och slog till min kamera när jag skulle trycka av. Många tankar gick genom skallen på mig, så som ”och ni gnäller på att inte ungdomar visar någon respekt!” och ”du kunde väl gått BAKOM mig istället” eller ”om du nu inte har pratat med henne på så jättelänge så kunde du väntat de 15 minuter som musikkåren har kvar av sitt uppträde”. Men nejdå, kärringen stod kvar precis framför kameran och babblade med sin Doris så jag fick skjuta runt huvudet på henne istället.

_SLN5032

det blev också lite rockigare låtar med både saxofon och bastuba:

_SLN4995_SLN5024

Kommentera

