Malmö Pride Parad 2015

I lördags var det dags att möta utmaningen, fotografera människor. Jag hade pratat med Rei om hur dags han plannerat vara på plats innan själva paraden så vi kunde sammanstråla. Medan jag stod på stationen i Eslöv och väntade på tåget dök även Susanne Hultman upp och hade fått samma infall. Så tillsammans begav vi oss in till Malmö Central för att sedan bege oss upp till Stortorget där vi skulle träffa Rei, vi hittade honom ganska snabbt och då var han i samspråk med en annan gemensam foto kollega, Tomas Nilsson. Mellan 12 och 13 hade man samling på Stortorget och det var ju ett ypperligt tillfälle att utsätta sig själv för den ultimata faran, att fråga folk om det var OK att fotografera dem. Det har alltid varit ett stort problem för mig att fotografera människor men nu var det till att ta tjuren vid hornen.

Där var ju mycket folk att välja mellan och det var nu eller aldrig. Första paret jag frågade sa JA och andra paret likaså, detta blev en ny fas i mitt fotoliv och jag kunde/vågade gå fram och fråga fler och fler, helt plötsligt kändes det jättebra.

Malmö Pride Parad 2015Malmö Pride Parad 2015

Många trevliga bilder och möten blev det fram tills dess att klockan närmade sig 13 och paraden skulle börja. Vi, jag Rei och Susanne, hade vandrat lite längs sträckan de skulle komma gående på så vi kunde se om det fanns något bra ställe för oss att stå på. Under ca en timme intog vi olika positioner för att försöka få så bra bilder som möjligt. Rei hade klättrar upp i en ställning ämnad för den kommande Malmö festivalen så han var vi av med. Paraden började anlända mot oss och kameran intog redo-läget och fingret vilade på avtryckaren.

Malmö Pride Parad 2015Malmö Pride Parad 2015

Efter timmen med att fota paraden så knallade vi upp mot Hansa Compagniet för att se om vi kunde få en fika, och även lite mer fotograferande av paraden när den rundade Gustav Adolfs torg.

Malmö Pride Parad 2015Malmö Pride Parad 2015

Fika intogs och det var VÄLDIGT välbehövligt och gott. Därefter vandrade jag och Susanne upp till Triangeln och hoppade på tåget hemåt. Nu får vi se om jag kan fortsätta våga fråga folk om tillstånd att fota.

Kommentera

