En tur till Österlen

Så blev det då dags att bege sig till Österlen i helgen. Det var nu en vecka sen äpplemarknaden var så nu har det lugnat ner sig, eller det var i alla fall vad jag själv intalade mig.

Första stoppet blev på Nya rökeriet/Skillingeröken i Simrishamn och här var det typ 4 personer i kön när jag ställde bilen. Så när det väl öppnades så var man snabbt framme och handlade.

Därefter blev det ett stop på Orelunds fruktgård, och här kliade det väldigt mycket i fingrarna att trycka på biltutan när jag passerade golfbanan och någon just skulle slå ut. Dock tänkte jag mig förr, eftersom jag var tvungen att köra förbid golfbanan igen när jag skulle köra ut så skulle jag i så fall vänta att tuta tills jag körde bort från stället.
På Orelund blev det inhandlat lite äpple och päron i alla fall. Tyvärr så är frukten ca 2 veckor försenad på grund av den kalla våren och sena sommaren som vi hade i år, så det fanns inte så jättemånga olika sorter att välja på som normalt.

Från Orelund blev det sedan en tur till Kivik och Kiviks hamn. Tyvärr hade många andra haft samma tanke som mig och var där för att titta på årets äppletavla samt handla lite på antingen Buhres eller i något av de små stånden som finns där. Själv så blev det inget fruktinköp här i år eftersom de hade inte mer än de sorter som jag redan hade köpt på Orelund. Men lite bilder blev det på årets tavla i alla fall.

_SLN6120

_SLN6119

Kommentera

