Hektisk vecka

Det var många handbolls matcher denna veckan, men bara en som egentligen kittlade mina smaklökar, och som å andra sidan inte var lika lätt som de andra.

I onsdags var det nämligen dags för svenska damlandslaget att spela sista uppvärmningsmatchen innan handbolls VM för damer drog igång den 5’e December.
Matchen i onsdags spelades i Eslövshallen mot Rumänien och det var första gången sedan invigningen som jag sett hallen vara så pass fullsatt, strax över 1200 personer.

Eftersom det var Svenska Handbollsförbundet som anordnade detta så var det inte som när det är vanliga handbollsmatcher, att man bara dyker upp och så är allt klart. Som tur var blev det ändrade rutiner då de som skulle sköta insläppet inte ville/tackade nej, så då blev det Eslövs IK som fick fixa insläpp och all annan skötsel där inne. Väl på plats så fick man knalla upp på tredje våningen för att bli ackrediterad av Svenska Handbollsförbundet för att få fota matchen. Detta var dock en väldigt lätt procedur och jag slapp bevisa min kunnighet för att bli ackrediterad 🙂 så på med fotograf västen samt ett halsband med en ID bricka och sedan ned på plan för att ta reda på vidare instruktioner. Visade sig att vi enbart fick befinna oss bakem en reklamskylt per sida och vi skulle helst inte ha mer än huvudet ovanför reklamskylten. Eftersom det var en tv sänd match så tackade jag och tog emot detta, det räcker med att behöva visa huvudet i tv! Vid vissa tidpunkter så var vi 5 fotografer som tryckte bakom den där reklamskylten och det var inte direkt optimalt. Jag och två andra hade pinkat in våra revir genom att sätta dit vars en stol som befäste vårt revir. Eftersom det var en landslags match så beslutade jag mig för att stanna kvar på samma ställe och få med anfall från båda lagen.

Inspringet på plan blev en stor besvikelse, i alla fall när jag tittade på bilderna på datorn. Det blev lite kämpigt då man släckte ner hallen och drog igång rökmaskiner och hade sedan bara ett par små lampor som ”slog” mot spelarna vid vissa tidpunkter, dock inte alltid när spelarna sprang framför eller i närheten av dem, så många av bilderna blev väldigt mörka, även om jag hade höjt ISO’t till 2500. När man nu drog upp exponeringen i datorn så var det väldigt grynigt.

_SLN6377

Efter att båda lagen var inne på plan och blivit presenterade så var det dags att ställa sig upp, lägga handen på hjärtat och sjunga med i nationalsången. Mina fotograf kollegor stod däremot knäpptysta, jag anser dock att nationalsången är något man ska vara delaktig i.

Matchen i sig bjöd på både med och motgång, och slutade oavgjord. Efter matchen blev det en del ”springa runt på plan och fota spelare”-tid. Tyvärr var det vädigt svårt att få någon typ av ensamrätt till spelarna då alla barnen ville fotas med dem och även ha autografer. Vissa spelare lyckades jag med och vissa fick man göra så gott man kunde.
Normalt sätt kommer jag ju hem med ca 150-170 bilder från en handbollsmatch, här slutade det visst med 875 bilder 🙂 Mycket att gå igenom nu och gallra och sedan försöka se vilka bilder som är användningsbara för att göra vid och lägga ut.

Kommentera

