Dunkers Kulturhus

Idag blev det dags för mig att åka till Helsingborg och gå på Dunkers Kulturhus för att se på Vivian Maier utställningen. Utställningen upphör den 22 maj och med tanke på att jag jobbar helgen 21-22 maj så hade jag inte mycket val, ville jag se den så fick det bli idag.

Hade bokat med en annan men fick besked i går att hon inte kunde. Så jag frågade en arbetskollega i går och han var pigg på det, bara han fick sova ut efter Eurovision Song Contest. Mitt förslag var att ta tåget från Lund 11.40 och det nappade han på.
Idag när jag satt på tåget mot Lund fick jag dock höra att bara en av hans tre övernattningsgäster hade vaknat så han fick skippa det också, så nu blev det bara jag.

Nåja, det går ju att åka själv också, fast det är ju alltid lite roligare att ha någon att prata med eller diskutera det man ska titta på.

Väl framme i Helsingborg var det bara att knata bort till Dunkers och bege sig in till utställningen.

IMG_1321[1]

Det var ganska tomt där när jag kom dit och det var ju skönt för då har man inte en massa folk som springer framför en när man granskar fotona eller folk som, bara för att DE ska se, ställer sig precis framför en utan att skänka en tanke på att någon annan kanske redan stod där och tittade. 🙂 Jo det har ju hänt ett antal gånger.

När jag hade kommit ungefär halvvägs igenom utställningen så hade det börjat trilla in fler människor där, bland annat många barnfamiljer. Tror dock att de skulle in på Pettsson & Findus utställningen i andra änden av våningen.

Utställningen var underbar. Har ju sett dokumentären om Vivian Maier på tv och (tidigare än det) även på nätet. En märklig kvinna på alla de sätt, men hon hade verkligen en förmåga att ta foton med sin Rolliflex kamera. Vet inte om det var så vanligt att en kvinna gick runt med en Rolliflex kamera på 50-talet och fotade folk. Men hon gjorde ett suveränt jobb.

IMG_1322[1]

Kommentera

