Malmö Pride parad anno 2016

I går var det dags att fota Malmös pride parad igen.

Dagen började dock med att jag och Susanne Hultman åkte till Malmö vid 11-tiden för att vandra bort till Scandinavian Photo för att se på utställningen från Malmö Fotomara samt sammanstråla med Susanne Nilsson och Maria Eklind. Jag skulle dessutom passa på att titta efter ett stativhuvud så jag kan byta ut det dåliga som kom med stativet. Oavsett hur mycket jag tittade, vände och vred och testade de stativhuvuden de hade, samt att vid ett tillfälle så satt 4 säljare på ett bord bakom disken och tittade utan att göra ett försök till att visa intresse för att fråga om jag behövde hjälp. Visst kunde jag själv gått och påtalat att jag ville ha hjälp, men lite som ett test för att se om det är en butik där man vill handla eller inte, så är det ju en bra påvisare om personalen ens bryr sig om att fråga om man vill ha hjälp. Vid totalt 5 tillfällen var jag vid stativen, vid ett tillfälle även vid det stället som är precis vid sidan om disken, så var där aldrig någon av dem som gjorde sig hörda, även om de inte hade något att göra. Så nä, där kommer det troligast inte bli något inhandlat i alla fall.

Efter prisutdelning och liknande från fotomaran så knallade vi iväg och fikade på Espressohouse vid Värnhem och efter fikan så började vi knalla tillbaka ner mot Stortorget där samlingen för paraden var. På vägen dig gjordes en uppdatering om att samlingen var redan 14.30 och parad avgången var 15.00, i motsats till vad som skrivits på eventet på FB samt på RFSL’s hemsida. Så nu blev det lite snabbare takt för att vi skulle hinna med. Väl framme på Stortorget så undrade vi var folket var för det var, i motsats till förra året, väldigt tomt på folk. Vi gick runt lite och jag hittade några som skulle deltaga i paraden som också hade sett utskicket. Strax efter att vi hade slutat prata och jag hade tagit mina foton på dem så kom det en dementi på det som skickats ut innan. Man hade då kommit fram till att ALLA som skulle deltaga i paraden hade ju fått beskedet att SAMLINGEN var 15.00 och paraden skulle avgå 16.00 och nu hade man insett att om de ändrade till 14.30 så skulle de inte hinna få in något folk till paraden, så nu hade man återgått till den ursprungliga planen. Så nu kunde folk börja strömma till, i alla de konstiga och färgglada skrudarna och håren. Jag sprang även på tre personer som jag fotade i Helsingborg och blev lite paff när två av dem såg mig och sa ”nä men hej igen!”, trodde inte att någon skulle känna igen mig efter ett så kort besök som det ändå var i Helsingborg.

Så när vi väl hade haft god tid på oss att springa i från varandra och springa i kapp varandra ett antal gånger så var det dags för oss att bege oss till en bra plats ute längs Norra Vallgatan så att vi kunde fota paraden. Det gäller ju att vara i tid så att man inte hamnar bakom en massa folk, då kan man ju missa tillfällen. Så närmst gatan var där vi hamnade i alla fall. När tåget kom gående så tyckte vi att det var väldigt långsamt gentemot hur det var i fjol, både på gott och ont. Nu hade man ju lite mer tid på sig att fota ekipagen och folket i paraden, å andra sidan så blev man ibland lite nojjig och ville att nästa ekipage skulle komma istället så att man fick fota annat. Tänk så otåliga fotografer kan vara 🙂 Dock såg jag min chans när RFSL ungdom (tror jag det var) fick stoppa nästan precis där vid stod. Insåg nu att jag äntligen kunde göra det som grämde mig att jag inte fick gjort under fredagen. Så när de väl stannat upp så pratade jag snällt med killarna som höll i RFSL tifon på den sidan vägen som jag befann mig på, och fick dem med på mina ”order”. Så jag kröp ner på vägen och gjorde mig redo och därefter började folket på båda sidorna av tifon att röra på den så det blev vågor av den och jag kunde äntligen ta min bild.

SLN_1606081.jpg

På sedvanligt manér så tackade jag alla för hjälpen och de var så snälla och glada.
strax härefter tog jag beslutet att jag hade tillräckligt med bilder på paraden med Malmö Live i bakgrunden och eftersom mina 4-5 fotokollegor alla stod på samma sida som mig så när där blev en liten öppning mellan två ekipage så smet jag över vägen och ställde mig mitt emellan vägbanorna istället och fotade på andra hållet så att jag inte skulle komma hem med samma typer av bilder och på samma folk som de andra.
Dock fick jag också bita i det sura äpplet när jag stod på den sidan, för rätt som det var så öppnade himmelen sig, Susanne Nilsson hade vid det laget tagit sig över till samma sida som jag och jag fick hålla hennes paraply över henne så att hon kunde dra över regnskyddet på min ryggsäck 🙂 Därefter försvann Susanne över till trottoar sidan istället och jag stod där utan regnskydd och blev våt, men vad gör man inte för sin fotografering. *haha* Nåja regnet slutade ju efter ett tag och eftersom jag redan hade blivit våt så var det inte lönt att springa och försöka hitta något skydd medan det regnade. Får väl se till att införskaffa ett sånt där litet paraply och ha med mig i ryggsäcken.

När paraden var över så gick vi skillda vägar, ett par skulle gå och käka och jag och 2xSusanne gick mot stationen och fikade på Starbucks istället. Gjorde en snabbkoll och slängde ett par bilder som jag såg var helt kass, resten fick vänta tills jag hade dem på stor skärm och kunde se om det var ngt att spara på eller inte. Hemma blev det till att tanka in bilderna och i samma skede rensade jag bort ytterligare ett par bilder som jag såg inte var ngt att ha heller. Dock blev det nästan 400 saves, så det var ju inte helt illa pinkat av en trähäst.

Nu återstår ju bara den dryga biten, den att redigera och välja ut vilka bilder som ska läggas upp. Länk kommer här när jag väl kommit så långt 🙂

Kommentera

