2016 i backspegeln

Då ska vi se vad fjolåret gav i form av foton:

Januari:
Denna månaden så slog jag runt ordentligt. Nej inte så att jag spenderade en jäkla massa stålar och festade och så. Nä jag menar att jag verkligen slog runt. I mitten på månaden så sammanstrålade jag med Susanne Nilsson i Kåseberga för en liten fotodag, det var kallt och vintrigt, men inte hade vi tänkt att det skulle blåsa SÅ in i nordens kallt som det gjorde (även om vi nu skulle vara vid kusten). I Kåseberga hamn (nedanför Ales stenar) så gjorde jag min första ”vädermölla” på småsten. De såg helt vanliga ut men visade sig vara täckta av is. Lite senare befann vi oss på stranden i Sandhammaren och vad kan väl vara farligt med att gå på en sandstrand? Inte något alls, SÅ tillsvida att inte sanden visar sig ligga under ett istäcke som inte syns! Så här blev det mölla nummer två. Som tur var lyckades inte Susanne fånga någon av dessa med sin kamera OCH jag hade turen med den sista möllan att jag lyckades få stop INNAN jag hamnade nere i vattnet. SLN_1600418.jpg

Annars var det mest handboll som fotades under denna månaden.

Februari:
Årets kortaste månad, men den ska göras ändå. Denna månaden var det ingen fotografering med livet som insats, nä denna månaden var det åter mest handboll som fotades.
Dock lyckades jag vara med på att fotografera ett evenemang som damhandbollsklubben ordnade, en danskväll med Lasse Stefans. Inte min musik, men det kan man råda bot på genom att ha öronproppar i eller som jag, hörlurar med egen vald musik. Där var dock ett trevligt uppvärmingsband (Part of the Furniture) som gick bra att lyssna på.

SLN_1601276.jpg

Mars:
Denna månaden började man ÄNTLIGEN med i ordningställandet av Marieholmsbanan (efter att den varit nedstängd i ca 30 år), så nu ska vi kunna åka tåg direkt till Helsingborg utan att först behöva åka söderut för att ta ett tåg som går norrut. Trafikverket har ju åtskilliga gånger lovat att de ska dra igång persontrafik på banan men alltid dragit sig ur när det väl är dags att starta. Så nu skulle våra två vägar in mot centrum från norr stängas och man fick börja cykla omvägar eller köra bil omvägar om man ville in i centrum. Men det har varit värt det, nu blir ena vägen enbart cykel och gångbana för att komma ner mot centrum och den andra så slipper man plankorsning. Dessutom så var det denna månaden en hel del handboll att fota, bland annat en match mot U19 landslaget.
SLN_1601932.jpg

April:
Nu börjar allergi perioden för min del och klåda i ögon och rinnande näsa blir åter vardagen, nåja det är ju bara fram till och med september.
Denna månad hade jag, förutom handbollen, även lite andra evenemang. Jag var tillsammans med en annan fotograf från stan, Susanne Hultman,  på besök på Botaniskan i Lund i början av månaden, där var även en internationell matmarknad i stan som vi passade på att besöka och fotografera.
Det blev även ett besök i Trelleborg tillsammans med Susanne Nilsson och ett gäng fotografer. Susanne hade ordnat en fotosammankomst åt oss.
I April blev det även besök från Göteborg i form av Christer Larsson och Eva Wistemar som skulle ner och reka inför sin kommande utställning i Hammenhög nere på Österlen. Vi sammanstrålade på Söderåsen för en fotodag där vi hade förhoppningar om att våren skulle vara längre kommen så att träden var gröna och fina, dock var vi några veckor för tidigt för det. Men en jättekul dag var det. SLN_1602782.jpg

Maj:
Denna månad var lite extra hektisk i år. Förutom handbollen så blev jag ”inkallad” till att hjälpa till att fota Eslövs AI Bordtennis Champion League final mot franska Pontoise Cergy, det blev vinst på hemmaplan men tyvärr förlust på bortaplan lite senare (ett futtigt game hade gjort att vi vunnit CL!!). Detta var stort, inte bara för Eslöv utan även för Sverige. Eslöv var i fjol (2015) första svenska lag som någonsin vunnit ETTU cupen (motsvarighet till fotbollens Europa League) och i år så var man första svenska lag som någonsin tagit sig till en semifinal i Champions League och den vann man ju och blev därmed första svenska lag någonsin som befann sig i en final, och tänk om man lyckats ta ETT game till nere i Frankrike. Då hade man även lyckats med att bli först med att bärga hem Finalen. Fast det hade väl stuckit i ögonen på stockholmarna eftersom det inte var ett lag därifrån som gjorde det.
Förutom CL finalen så skulle det fotas både herrarnas SM final och damernas SM final i bordtennis. Båda dessa matcher vann man och bärgade åter gulden. För herrarna var det det 12 guldet på de senaste 11 åren och för damerna var det det 6 guldet på 8 år (om jag minns rätt). Den 30’e maj hade man så en samling för dem alla utanför hotellet i stan och vädret visade sig från sin bästa sida denna dagen. SLN_1605123.jpgSLN_1604574.jpg

Juni:
Nu har halva året snart gått och denna månaden hade jag INGEN sport att fota. Vi har ju inte längre något lag i Amerikansk fotboll tyvärr, annars hade det varit detta som gällde nu. Istället så hade jag lite uppdrag att fota en studentbal åt dottern till en arbetskollega samt en vecka senare även hennes student. Värdet var helt underbart båda gångerna. Dessutom blev det några andra turer med kameran. En gammal fotokompis från Tyskland hade varit i Stockholm och gjorde ett stop i Malmö på vägen hem till Tyskland så vi ordnade så att vi kunde träffas och gå en fotorunda i stan. SLN_1605386.jpg

Juli:
Nu inträder vi i andra halvan av året. Denna månad blev det lite diverse fotningar av både stadsmiljö, folk, natur, djur och frukt. Vi hade bland annat en sammankomst i Lund där vi skulle göra streetfotografering på vägen till Botaniskan. Vi blev en rejäl hög med människor som deltog och det var riktigt kul. Sen hade ju även Christer och Eva sin utställning och precis som utlovat så var jag den första besökaren på deras utställning. *haha*
SLN_1605545.jpg

Augusti:
Äntligen semester! Nej inte från fotandet, det ger jag inte upp även om jag har semester. Denna månad blev det till att fota tre Pride parader i tre olika städer på en vecka. Jävligt kul, för här bjuder folk på sig själv och jag vågar lite mer att gå och fråga folk om det är OK att jag fotar dem, det är väldigt få som säger nä. Först ut var Helsingborg, därefter blev det Malmö och sist Trelleborg. Trelleborg kom ju dessutom ”ut” för första gången i år, så denna Pride parad var ”oskulden”.  Dessutom bjöd ju Trelleborg Pride på Panetoz så det kunde vi ju inte missa.
Denna månad hade jag och Susanne Nilsson en sammankomst på Glimmingehus. Jag har bara passerat utanför tidigare men nu bestämde vi oss för att göra ett besök i själva borgen och det var riktigt trevligt.
Denna månad var det även Landskrona Fotofestival, där Susanne Nilsson och jag passade på att träffa Kajsa som var där som ”inkastare” på utställningar. Jag var besviken på årets Fotofestival för den var inte alls lika intressant som i fjol, årets utställare var inte av samma virke som i fjol. Jag lyckades även komma in på ett galleri i stan där utställaren hade S&M bilder, så jag försvann ut därifrån ganska snabbt.

SLN_1606527.JPG

September:
Semestern är slut och så är även uppehållet för handbollen och i början på månaden har jag en tredagars turnering som ska fotas. Det är långa arbetsdagar och vi har nästan ingen vila. Så när det väl är slut så är man VERKLIGEN slut. Jag hade dessutom tur att herrarna ställde in sin turnering som är helgen efter. Jag gjorde dessutom i ett besök på Alnarpsparken som slutade med att jag hamnade på parkeringen samtidigt som ett brudpar dök upp. De var väldigt försiktiga och så fort jag höjde kameran så vände de på sig. Så för att inte stressa dem slutade jag med det och la kameran på kanten till bagageutrymmet i min bil och när de slappnade av och vände sig mot mig så tryckte jag av ett par bilder som de inte var varse om. *muahaha* SLN_1607582.JPG

Oktober:
En fotosammankomst i Alnarpsparken  i början av månaden är typ allt som fotas denna månaden som INTE är sport relaterat. Det är handboll nästan varje vecka som fotas och det är även Champions League i bordtennis. Eslövs ”lilla stora påg”, enbart 14 år gammal, gör sitt inträde i den största av turneringar i bordtennisens värld, och han gör riktigt riktigt bra ifrån sig. Vad sägs om att spela skiten ur den som är rankad 4:e bäst i världen i sitt inledande set? SLN_1608731.JPG

November:
Jisses nu är snart detta året slut!! November är det handboll och bordtennis som fotas, enbart en Champions League match och en jäkla massa handbollsmatcher. Roligast är ändå att ett gäng på FB har lyckats samla ihop folk så vi får göra ett guidat studiebesök på Barsebäck kärnkraftverk. Kraftverket har varit nedstängt sen många herrans år tillbaka och nu håller man på att montera ner allt och skicka till slutförvaring som ska vara i minst 100.000 år för materialet som inte varit i direkt kontakt med uranet, det som varit i kontakt med uranet har lite längre tid på sig att ligga i slutförvaring (några miljoner år). Jag lyckades dessutom vara smart och snabb nog att fråga om fototillstånd först (tror ingen annan tänkte så långt) så när vi väl kom dit så var jag den enda som fick lov att fotografera (de andra fick stänga av sina mobiltelefoner eller låsa in dem). SLN_1609326.JPG

December:
Ja vad ska man säga, denna månaden var det ju inte så mycket handboll på grund av Handbolls EM för damer, så halva mängden handbollsmatcher skulle täckas. Dessutom var det en bordtennis match i CL som var lite avgörande som skulle fotas. Om Eslöv vann med 3-0 eller 3-1 så betydde det att Eslöv fick spela vidare i CL under våren (kvartsfinal) så det var spännande. Resultatet mot TTC UMMC Ekaterinaburg slutade 3-1 till Eslöv så nu ska det kämpas vidare mot Semifinal. Denna matchen blev lite lugnare att fota då den var slut vid 21 tiden, matchen i förra månaden mot Gdansk varade i 4 timmar så då kom man inte hem förrän 23.30.
På Annandags jul så blev jag upphämtad för att åka med upp till handbollens mecka, Kristianstad, för att fota damlagsderbyt mot Team Eslöv. En match som jag trodde Kristianstad HK skulle vinna lätt, det slutade med oavgjort och detta trots att Eslöv enbart hade 9 spelare att använda (varav två var målvakter). Kul att fota i Kristianstad och underbart med så mycket publik.
I slutet av månaden blev jag dessutom tillfrågad om jag kunde komma och fota en Nyårscup i amerikansk fotboll för U15. 4 skånska lag skulle mötas i Eslöv och kämpa, så varför inte! Den 30 december trädde jag så in i Konstgräshallen för att fota dessa drabbningar. Killarna och tjejerna hade kul och de kämpade väl. Det gjorde jag också för herre jävlar vilken usel hall att fota i! Belysningen är nästan inte närvarande och till det då en mörkgrön konstgräsmatta som suger åt sig den lilla belysning som finns. Så här fick man skruva upp ISO’t enormt (ISO 8000-10000). Men några bilder blev det i alla fall. SLN_1610962.JPG

 

6 reaktioner på ”2016 i backspegeln

    1. ja det började med att jag satt och tittade igenom lite av mina foton från det gångna året, mest för att se så att inget väntade på att bli vidgjort och då tänkte jag att det är kanske dags att göra en sammanfattning 🙂

Kommentera

