En vecka har gått.

Så har det gått en vecka sen det hemska uppvaknandet. Fortfarande kan jag känna lite panik om jag är ute och någon eldar i öppen spis så man känner rökdoften, vilket var fallet i fredagskväll när jag skulle gå till Eslövshallen för att fota en derbymatch mot Skurup i herrhandboll. 

Det var lördagen den 7/1 klockan 5.00 på morgonen som man fick slänga på sig träningsoverallen, en jacka och ett par skor och rusa ut. Lägenheten ovanför mig stod i ljusan låga och brandmännen insåg att det gick inte att släcka med folk fortfarande i huset. 

Själv så vaknade jag upp av att det var ett jäkla liv i våningen ovanför mig och jag tänkte först att ‘va fan håller han på med? Men han slutar nog snart!’ Men så var inte fallet och jag valde att gå upp istället. Såg då blåljus på baksidan av huset och gick för att titta om någon satt eld på sopcontainrarna igen, men där var inget. Valde då att gå till framsidan och ut på balkongen och fick då se rök och eld välla ut från balkongen ovanför mig. Beslutet var snabbt att slänga på sig det som snabbast gick att klä på sig. Strax efter jag fått på mig träningsoverallen så bankade polisen på dörren och skrek ‘uuuuuut’. 

När vi alla kommit ut i kylan och kommit bort en bit från huset så tog det inte mer än max en minut sen sa det Wooof och hela taket fattade eld.


Efter att polisen sedan tagit våra uppgifter och försäkrat sig om att ingen var kvar så fick vi bege oss hem till någon om vi kunde annars samlas på Eslövshallen. 

Kom på när jag stod där ute hur jävla dum man egentligen är. När jag sprang ut från lägenheten så hade jag i ren reflex valt att låsa min lägenhets dörr!! Till vilken nytta? Så när man fått släckt branden o så så gick jag bort till en av brandmännen och frågade om de behövde komma in i lägenheten under där det brunnit, och han sa att det kunde se säkert behöva. Så då fick jag snällt erkänna att jag bodde där och att jag låste dörren när jag sprang ut. Han kallade till sig en annan brandman som fick mina nycklar och springa upp och låsa upp dörren. Så slapp de förstöra dörr/dörrkarm för att bryta sig in i alla fall.

Har varit inne i lägenheten ett par gånger nu och det är skrämmande hur det ser ut. Jag drabbades inte så mycket av rök i min lägenhet, visst luktade/luktar det men jag drabbades mest av vatten. Jäklar vad jag har fått vatten i min lägenhet!! 

Kamerautrustning låg på köksbordet eftersom jag hade en annan i kameraväskan. Så dessa var ju heldränkta och stinker brandvatten. Har kontaktat Nikon och ska skicka in dem på service. Enligt vad jag förstod på Nikon support så ska min dyrgrip i alla fall åtgärdas utan kostnad då jag har garanti kvar. Sen är frågan vad försäkringsbolaget säger rörande ersättning för de andra objektiven och kamerahuset som blev dränkta. 

Hade besök av försäkringsbolaget i tisdags då de skulle titta på min lägenhet och när vi var på väg dit in så erbjöd jag dem köpa en lägenhet med två innomhus pooler och två innomhus vattenfall. De tittade lite konstigt på mig tills de kom in och såg/kände sjögången under parketten/golvmattan samt fick försöka hitta någon plats att stå på där det inte kom vatten från taket på dem, de trodde de lyckats men fick bli varse att oavsett var så fick de vatten i nacken. 

En reaktion på ”En vecka har gått.

Kommentera

