Både roligt och frustrerande

I fredags, 6 januari, så hade jag ackreditering för att fota en vänskaps match i handboll mellan Sverige och Serbien. Detta var även en uppvärmningsmatch inför det stundande handbolls VM, som för Sveriges del, startar idag. Så nu kommer det bli en del kvällar då man kommer sitta klistrad framför tv’n för att se hur det går för våra svenska herrar.

Väl inne i Lund i fredags så uppstod första ”krocken” när vi skulle in i Sparbanken Skåne Arena. Under alla år som jag varit och fotat, både vanliga liga matcher, Champions League / Europa League matcher eller Landslags matcher, så har jag aldrig varit med om att man ska granska vad vi har i väskorna. Som förväntat var där ju bara foto utrustning i väskan. På frågan vad det var man letade efter så fick vi beskedet att man letade efter mat eller drycker. Jag halade fram en vattenflaska jag hade med mig (satt på utsidan av väskan men den hade han inte sett) och sa att jag hade den med mig. Fick direkt besked att jag fick slänga den i papperskorgen för man fick inte ha sådant med sig in. Jag frågade om jag kunde hälla ut vattnet eller dricka upp det, om det nu var så att de trodde att det var sprit man hade med sig in, och ta flaskan med mig in. Men det fick man inte, för då kunde jag ju faktiskt fylla på flaskan från en kran på toaletten. *suck* Så jag slängde flaskan i papperskorgen.
Visst har Lugi ekonomiska problem, men SÅ jäkla dåligt kan det väl inte vara? Gick i alla fall till kiosken där inne, där man kunde köpa dricka och mat så om du väl kommit innanför dörren var det inga problem med mat/dryck, bara det att du fick betala ett dyrt pris för sakerna. Frågade om man kunde köpa en flaska med KRANVATTEN, men se DET gick inte för sig, men jag kunde få köpa en dyr flaska med ”källvatten”. Så nä, då kan de få behålla sitt vatten själv!

Sen in i hallen där det för tillfället var väldigt tomt eftersom det fortfarande var en del tid kvar innan matchstart, typ två timmar kvar. Så jag skannade av området och hittade en plats att sätta mig och min kamerautrustning på. Nu vsiade det sig dock att alla stolar till fotograferna hade man satt BAKOM nätet, vilket betydde att vi skulle alltså fota genom nätet? När jag frågade en av säkerhetskillarna där så stod han och tittade lite och så sa han ”ja det var ju väldigt korkat att sätta er bakom nätet, men nu hinner vi ju inte bygga om så ni får sitta där”. I helsike heller!! Vi som satt på samma sida om jag kom överens om att strax innan matchstart så lyfter vi nätet och för in stolarna, så får de väl komma och säga till oss om vi inte får sitta där. Vi gjorde som vi sagt och inte en enda person kom och sa ifrån. Nu var istället problemet att man fick en domare som oftast ställde sig i vägen för en, men det löste jag genom att ställa mig upp istället för att sitta ner, för den delen så föredrar jag att stå upp och fota handboll då jag känner att jag är rörligare och kan hänga med i svängarna på ett annat sätt än när man sitter på en stol eller på golvet.

Lämna en kommentar