jobbigt men så sjukt kul

Så har man då överlevt det! Bordtennis EM 2023 i Malmö arena.
Det hela startade med att det blev problem med min ackrediterings ansökan då någon inte ville att jag skulle bli godkänd eftersom jag var frilans. Men efter lite påtryckningar från en som var med och bestämde, så fick SBTF representanten kalla fötter och plötsligt hade jag blivit godkänd.
Så redan efter jag kom tillbaka från min sommar semester så det första jag gjorde var att säga till chefen att jag skulle ha ledigt under EM veckan och så bokade jag av min kalender på jobbet så att ingen fick för sig att boka möten med mig då.

Den 10 september var det starten av EM. Dock så hade de inte anpassat spelet efter mig, vilket jag tyckte var taskigt *haha*. England spelade sina matcher klockan 10.00, och där har vi ju en spelare som spelar i Eslöv som jag hade tänkt fota, men sen spelade inte Sverige förrän klockan 16.00 (damer) och 19.00 (herrar), så jag koncentrerade mig till Sveriges matcher enbart. Dessutom så var det ju så bra planerat så att Finland, vi har en i Eslövs bordtennis som spelar för finska landslaget, spelade samtidigt som Sverige och på bordet vid sidan om, så jag kunde slå två flugor i en smäll och fota både Sverige och Finlands landslag samtidigt.

Första matchen för damerna var mot Grekland och det gick väldigt smidigt. Likaså gjorde det för herrarna, som i sin första match mötte Italien.
Andra gruppspels matchen var på måndag kvällen och den stod jag över. Var på väg in men den som jag skulle samåka med fick vända på klacken och åka tillbaka till jobbet. Så då kände jag att då struntade jag i det och tog en lugn kväll istället. Det blev ju en sen kväll på söndagen, var inte hemma förrän vid 22.30 och sen skulle det ju pysslas lite innan man kom i säng.
Tisdagen hade Sverige inga matcher så då jobbade jag istället, och onsdagen var det nån kongress eller liknande för bordtennis förbundet så då var där inga matcher alls som spelades. Så även denna dagen så jobbade jag.

På torsdagen var det dags för 8-dels finalerna, men jag valde att jobba hela dagen och sen drog jag in till Malmö arena så jag var där i tid till damernas match. Sverige damer mötte Polen och Sveriges herrar mötte Österrike. Denna gången var det lite tuffare motstånd och kvällen blev senare än man egentligen kände för. Men båda lagen vann sina matcher och gick vidare till kvartsfinalen på fredagen.

Fredagen tog jag ledigt från jobbet och jag tog även ledigt från att åka in och fota bordtennis. Det känns lite i kroppen när man fotat i 6 timmar i sträck. Och med facit i hand så var det kanske tur att man inte stack in till Malmö för den sista herrmatchen drogs verkligen i långbänk och var inte slut förrän ca 22.35, vilket är ca 30 minuter senare än vad man hade planerat som senast matchen skulle vara slut. Damerna förlorade tyvärr sin kvartsfinal match och var därmed utslagna.
Blev lite förbannad när jag insåg att en av tjejerna hade fått en massa hatmeddelanden på sociala medier för att hon hade förlorat sin match mot Polen på torsdagen, och det var verkligen hemska och elaka meddelanden hon hade fått utstå. Dock var där ingen som sa något när hon i kvartsfinalen var den enda av de svenska spelarna som vann sin match. Jag tycker det är avskyvärt när folk kan hålla på så.

Lördagen var det åter dags att spendera kvällen i Malmö. Nu var det dags för semifinal och Sverige skulle möta Frankrike. Ett lag som har två väldigt starka och bra bröder, Alexis och Felix Lebrun. Jag var lite orolig för hur det skulle gå och när jag pratade med Jon Persson efter att spelarna sprungit in, och innan han gick och satte sig vid spelarbänken, så erkände även han att han var orolig och nervös.
Truls tappade sin första match mot Felix Lebrun. Men Mattias Falk vann sin mot Alexis. I tredje match så hade inte Kristian Karlsson allt för svårt för att bryta ner Jules Rolland i 3 raka set. Med 2-1 i matcher så krävdes det ytterligare minst en för att matchen skulle ses som avslutad (man spelar till bäst av 5, så en måste vinna 3 matcher). Och i denna fjärde match för kvällen så blev det Truls mot Alexis Lebrun och fransmannen så stabil och säker ut och tog ledningen med 2-0 i set. Men sen vaknade djävulen i Truls och han knappade in till 2-1 och sedan 2-2 och i sista och avgörande setet så visade Truls var skåpet skulle stå. Och när Truls segerjublade så det hette duga, så slängde fransmannen sitt rack hårt o golvet och var frustrerad. I mixade zonen efter matchen så tror jag inte ens Alexis lät sig intervjuas av fransk media utan stod en bra bit ifrån media och torkade tårarna under glasögonen. Så nu var Frankrike utslaget och finalen på söndagen skulle stå mellan Sverige och Tyskland. De två som var var favorittippade från början.
Väl hemma från matchen och innan man fick varvat ner, så var klockan 01.00 innan man kom i säng och kunde sova.

Inte kunde man sova länge på morgonen utan upp vid vanlig tid, 06.00, och göra lite rutinjobb för söndagen där hemma och sen packa väskan och bege sig in till Malmö igen för att fota EM finalen. Detta var första gången jag var med och fotade ett så här stort event, så man hade lite nerver om att man skulle missa eller klanta till det med fotograferingen. Men lyckligvis så lyckades jag hålla mig på banan och få till en massa bilder. Både från spel och från efterdyningarna efter prisutdelning och liknande.

Återigen blev den sent och kom i säng igen strax efter 01. Men hade ju ställt in mig på att jag skulle jobba hemifrån på måndagen och hade meddelat mina kollegor så att de inte förväntade sig att jag skulle dyka upp. MEN det kräver ju att man gör det man ska också. Jag hade ju glömt att ställa om larmet, så klockan 05.00 drog det igång, och eftersom jag nu var vaken så kunde jag lika bra gå upp och fixa till mig och bege mig till jobbet. Av någon anledning så fick jag många kommentarer av mina arbetskollegor om att jag gäspade extremt mycket hela dagen 🙂

MEN nu kan jag se tillbaka på ett roligt event, jag har massor av bilder att gå igenom och göra vid. Men jag har ingen press.



Lämna en kommentar