Summering av 2023, del 2

Då fortsätter vi med den andra halvan av 2023. Jag har fortfarande knappt kommit över det faktum att jag inte knäppte en enda bild under hela juni månad! Men det tog jag nog igen under andra halvåret tror jag.

Juli:

Sporten hade inte riktigt börjat än, så denna månad är det ganska lugnt. Jag hade tänkt fota flygdagen i Eslöv, men den regnade bort. Gjorde ett litet försök att fota något flygplan man kunde se från balkongen, men nja, det var väl inte riktigt det man hade förväntat sig. JAS39 Gripen skulle ju dyka upp också och visst hörde man när de anlände men de försvann snabbare än man kunde andas, troligen för att vädret var så pass dåligt att de inte kunde göra någon uppvisning.
Denna månaden drog jag med min fotokompis Susanne Hultman in till Malmö och fotade Malmö Pride. Även denna gången så var det strålande solsken och varmt. Ny utgångspunkt för paraden och ny rutt, så vi fick försöka luska ut vart vi skulle ställa oss för att få de bra bilderna. Många bilder blev det i alla fall och galet roligt var det.
I slutet av månaden så drog jag till Kristianstad för att fota dels ett träningsderby mellan Kristianstad Hanboll och H65 Höör och efter det så blev det en match mellan IFK Kristianstad och TBV Lemgo Lippe.


Augusti:

Nu började vi närma oss matchstarter i sporten och de sista träningsmatcherna började närma sig och ATG cupen drog igång.
Eslövs HF gjorde en träningsmatch mot IFK Kristianstads U-lag (som även består av en del spelare som spelar i A-laget) och gjorde det riktigt bra och Kristianstad fick åka hem som förlorare, visst det var bara en träningsmatch, men det var inte så att de höll igen.
Eslövs IK hade det tuffare när de gjorde sin match i ATG Cupen, i första matchen så fick de möta Kristianstad Handboll som är ett lag i Elitserien, dvs två divisioner högre än Eslövs IK spelar i. Eslövs IK har dessutom ett nytt ungt lag, så kanske inte så att man skulle förvänta sig att de hade mycket att sätta emot.

September:

Nu börjar sporten ta fart igen. Förutom handbollen har jag dessutom lyckats bli godkänd för att få fota Bordtennis EM i Malmö. Det blev många dagar och många timmar i Malmö Arena, och då var jag där enbart på Sverige matcher och oftast enbart under Sveriges matcher. Annars började spelet vid 10 tiden på förmiddagen och sista matchen var oftast slut kring 10 tiden på kvällen. Många kändisar var där och tyvärr, eftersom jag valde att inte vara där hela dagen, så missade jag ju en del sådana.
Eslövs IK gick sin andra match i ATG Cupen och denna gången mot H65 Höör, även dessa två divisioner högre än Eslövs IK, så här var det aldrig en tanke på att Eslöv ens skulle kunna utmana, men de kämpade tappert i alla fall.
Eslövs HF gjorde sista träningsmatchen, denna mot H43 Lundagård, och även här visade Eslövs HF sina muskler och gick vinnande ur matchen. Det ser riktigt bra ut för killarna måste jag säga.
Både bordtennis damerna och herrarna gjorde vars en match på hemma bord. Båda sopade mattan med motståndarna.

Oktober:
Ny månad, nytt blad, nya utmaningar. Jobbet hade sina utmaningar och bland annat var en utmaning att hinna bli klar med så mycket som möjligt inför vår maintenenace weeken i November (vi börjar slita med det minst 3 veckor innan maintenance helgen för att hinna få klart så mycket som möjligt så vi inte behöver göra allt på den helgen). Fotomässigt var det ganska lugnt, det var bara handboll denna månades och även om det inte var så många matcher OCH de denna säsongen oftast är lagda så att både herr och dam laget spelar samma dag, efter vartannat. Detta eftersom de oftast möter lag från samma ort eller rent av herr och damlaget med samma namn. Så nu slipper man springa till hallen två dagar på rad eller sent på en fredag kväll och sen på lördagen eller söndagen igen. Å andra sidan så blir det många timmar i streck i stället, men jag tror jag tar det faktiskt.

November:
Denna månaden var det till att jobba helg/övertid och även försöka få andra att få tummarna loss så att vi kunde bli färdiga med jobbet på maintenance helgen. Någon tyckte det var roligare att pilla med sådant som inte behövdes göras just den helgen. *suck* Hade även bokat in mig för att få senaste Covid vacinationen och jag slog till och bokade in mig för att uppdatera min Boostix (Kikhosta, stelkramp, difteri och polio) vacination också, den ska ju helt fyllas på vart 20 år och det var nu 25 år sen jag gjorde det sist. Vet inte om det var det som ställde till det för mig, vacinationen överhuvudtaget, för två tre dagar efter jag fått vacinationen så började jag få lite konstiga symptom. Ingen feber eller sådant som tur var.
Denna månaden var det lite handboll, både Eslövs båda lag, samt H65 som hade en European league match (eftersom de inte får spela dessa matcher i Höör så var de ju inbokade här i stan istället, så då var det nära och bra) och jag hann även med att fota en bordtennis match samma dag. I slutet av månaden var det även till att åka in till Lund och fota en landskamp för damer i handboll, mot Tyskland och den sista dagen i månaden blev det tid för ett riktigt derby i bordtennis, Eslövs herrar mot Kävlinge.

December:
så nalkas då slutet på året, äntligen december och jag ska bara jobba halva månaden. Hade ju lite tid jag var tvungen att ta ut innan den siste december så då fick jag offra mig. Skiten från efter vacinationen satt fortfarande i och jag vände mig till sist till vårdcentralen som sa att det inte alls var det jag trodde det var för då var symptomen helt annorlunda än de jag hade, så det var ju betryggande. Istället fick jag besked att det var magnesium brist och att jag skulle dricka mycket vätska om dagarna (och det kan jag ju erkänna att jag INTE gör normalt). Så ett besök på apoteket och fixade lite magnesium tabletter och vatten har jag ju i kranen så det var bara att börja fylla flaskan direkt på morgonen och försöka trycka i mig i alla fall 1 liter vatten om dagen. Inte det lättaste om jag får säga mitt.
Fotomässigt var det ganska lugnt. Bara två handbollsmatcher och två bordtennis matcher. I handbollen så var den intressantaste matchen derbyt mellan serie ettan, IK Lågan, och serie åttan Eslövs HF, och Eslövs HF gav IK Lågan en näsbränna som hette duga när man inkasserade de två poängen från den matchen. Bordtennisen är ju så att det finns inte så jättemånga lag i serierna så som det ser ut nu så har jag inte många kvar att fota under 2024 förrän det är dags för slutspel. Men en av de intressanta matcherna i bordtennisen var den mot BTK Frej där Siri Benjegård gjorde sin andra debut i Eslövs PK (hon gjorde sin riktiga debut dagen innan men där missade jag hennes match eftersom jag fotade slutet på handbollen och fick sen köra upp till den andra hallen för att fortsätta att fota bordtennis). Men även om hon bara är 12.5 år gammal så visade hon inga tendenser till nervositet när hon mötte ”gamla rävar” i elitserien.

2 reaktioner på ”Summering av 2023, del 2

  1. Håller fortfarande på att gå igenom och göra vid bilder från september och framåt, det blev ju väldigt många bilder tagna under bordtennis EM, så har gallrat om och om igen för att minimera det som är kvar. Men så ser man alla de här bilderna med känslor och/eller uttryck och då kommer man ihåg att efter att jag hade fotat vad jag ”skulle” så fortsatte jag fota men koncentrerade mig mer på att just fånga uttryck i ansikten, glädje, frustration, sorg, eufori och allt möjligt. Så då får man behålla lite mer bilder. Sen var du ju den där killen som VERKLIGEN levde sig in i matcherna och även hans mamma, fast hon var inte i närheten så högljudd som killen var. Försöker hitta sådana bilder i handbollen också, men tyvärr är det inte alltid som de bjuder på att visa känslor, så det gäller att luska ut vem av dem som gör det och så vara beredd när det väl ges tillfälle.

Lämna en kommentar