Årskrönika del 1

Årets tillbaka blick får bli uppdelad i två delar, det får ni få läsare leva med 🙂

Januari:

Året inleddes på mindre kul sätt. Skulle iväg och fota den 7 januari men blev istället väckt vid 5.30 tiden av ett jävla dunsande på våningen ovanför och insåg snart att det var bara att slänga på sig det som gick snabbast och sedan försvinna ut.

Jan.JPG

Så det blev inget fotograferande för mig den dagen. Kamerorna låg ju kvar där inne och sen, när jag väl fick gå in i huset igen för att få med mig kläder (om det fanns ngt torrt), så insåg jag att kamerorna var dränkta av vatten från brandsläckningen (lägenheten ovanför mig som brann) så det kom till att bli att skicka dem till Nikon för service/reparation. Som tur var så tog ju försäkringsbolaget hela den kostnaden, dock fick jag ju vara utan kamerorna under ett par månader (först för att man inte fick tummarna loss att skicka offert för vad det kom att kosta, sen att man inte hörde av sig när sakerna var klara, och när de väl kom tillbaka så fungerade de inte och fick skickas tillbaka med sura/arga kommentarer från både mig och från butiken där jag köpt sakerna och skickade in dem via).
Efter branden var det bearbetning av vad man upplevt och fotograferingsmässigt var det enbart sport som gällde (både handboll och bordtennis).

Februari:

Under Februari fick vi lite vitt på marken. Fast det låg inte kvar så värst länge i år heller.

SLN_1701834.JPG

Denna månaden så började man även jobba med husets renovering. Torkanläggningar för att torka upp lägenheterna och få bort så mycket röklukt som möjligt hade stått i gång i en månad, och många fler månader skulle de stå där 24/7 innan det verkligen blev torrt. Ställningar och tältduk var på plats och allt var nu höljt i dunkel om vad som pågick där inne.

Feb.JPG

Jag hade inte skickat in kamerorna på service än, men kände att jag måste få det gjort för jävlar vad de stank brandrök! Det var inte bara jag som la märke till det utan även andra som fotade handboll och bordtennis märkte doften. Efter att ha pratat med ett par fotovänner så fick jag låna kamerahus av dem för att klara tiden då mina egna var på service och ett objektiv fick jag lånat av en arbetskollega.

Mars:

Denna månad såg man lite liv och rörelse i husrenoveringen och man fick lite förhoppning om att man skulle kunna få flytta tillbaka en dag i alla fall. Entreprenören hade sagt 6 månader, men det visade sig bli 9 månader (och de har fortfarande saker kvar i huset efter snart ett år som INTE är vidgjorda än).

Men gammalt och utbrunnet material försvann i alla fall.

Mars.JPG

I mars började även våren titta fram lite. Under en cykelrunda så hittade jag bland annat vårtecknet i form av en hästhov/tussilago. Mars2.JPG

Alltid lika välkommet att se dessa ta sig upp ur marken och lysa så gult och trevligt.
Mars hade annars mest sport fotografering på kalendern men hann även iväg en liten runda med en arbetskollega till Dalby hage för att försöka hitta vitsippor, men det var inte många vi kunde hitta tyvärr.

April:

Mycket sport fotades denna månaden, handboll, bordtennis och en ny sport som jag aldrig provat på förut. Svårt var det, men ganska kul att prova på.
Denna månaden så tog jag mig även lite tid att vanka runt i Alnarpsparken för att komma ifrån allt annat och bara koppla bort tankar och annat. Vackert var här med alla träd som höll på att blomma.

April.jpg

I slutet av månaden fick jag så prova på att fota något nytt och lite svårt. Kan även sägas vara lite farligt, beroende på hur/var man står när man fotar.

April2.JPG

Det arrangerades Viking 3D games på Örtofta slott och en hel hög med bågskyttar hade tagit plats och blivit indelade i olika lag. Här ses bland annat en dansk OS bågskytt som även deltog under 3D games, så inte bara ”vanliga dödliga” var här. Att fånga pilen i flykt från en båge var MYCKET svårare än jag kunde tänka mig, även om man körde på continous bildmatning och höll nere avtryckaren så var det ytterst sällan som man lyckades få med pilen i bild. I början fegade jag väldigt mycket och höll mig vid sidan om skyttarna eller strax bakom, men mot slutet så tog jag ett djupt andetag och började befinna mig framför skyttarna och bara hoppades att de skulle skjuta på rätt håll och inte på mig. Jag kom hem oskadd från tävlingen! 🙂

Maj:

Denna månaden hade vi nog den absolut varamste dagen på året. Denna dagen var även den dagen då vi hade Attackfoto i Köpenhamn. Så kul att träffa de andra Attackfotograferna igen, och en del nya, samt att spendera en heldag med att traska runt i Köpenhamn och tvinga sig själv med att göra det som jag tycker är allra svårast, fotografera människor som jag inte känner!! Så för att vara ärlig så blev det nog mest arkitektur som fotades för min del, samt lite kajakpolo. Men en riktigt kul dag var det!

Maj.JPG

Denna månaden så fick Team Eslövs IK också spela en träningsmatch mot Sveriges U17 landslag. Lite annorlunda än vanliga seriematcher och kul. U17 tjejerna visade ingen respekt eller hänsyn och det var kul att se hur de gick in i fighter och tog smällarna utan att som fotobollsspelare slänga sig på marken och filma skada som om de vore sökande till Hollywood.

Maj2.JPG

Juni:

Denna månaden blev det inte mycket fotat. Hanbollen och bordtennisen var avklarad och kamerorna var i vila.

På jobbet hade vi i alla fall besökare 🙂 eller besökare vet jag inte, de bor ju där. Mobilkameran fick agera dagens kamerahus och jag är INTE speciellt glad för mobilkamera bilder.

Juni.JPG

 

 

 

3 reaktioner på ”Årskrönika del 1

Lämna en kommentar