Årskrönika del 2

Juli:

Denna månad tog jag upp kameran igen. Dels var det ju den årliga Fly in här i Eslöv men det var inte det bästa vädret så man fotade lite och sen fick man springa och söka skydd för ösregnet. Även flygplan fick ställa in för de kunde inte flyga i det ovädret.

Jag var även en runda till Dunkers Kulturhus ihop med Susanne Hultman denna månad och tittade på bland annat Erik Johanssons utställning Bending Reality.

Lyckades även fixa en ackreditering till att få fota en träningsmatch mellan HK Malmö och SG Flensburg. En väldigt svår match att fota tyckte jag. Dels var det mörkare än i Eslövshallen men mest problematiskt var det att man INTE fick stå upp och fota (om man ville vara ute vid planen), utan i Malmö så måste man sitta ner på golvet om man ska fota. Själv så tycker jag det hämmar rörligheten och det märkte jag av många gånger när man skulle försöka svänga med kroppen för att följa en spelare i anfall. Någon bild lyckades jag med i alla fall, men långt färre än när man står upp och fotar. Dock var det ju stora kändisar med i SG Flensburg så det var bara att ta den smällen.

Juli.JPG

Under matchens gång fick jag även svenske landslagsspelaren Fredrik Petersen i mitt knä då han under ett anfall hade så pass hög fart att han inte kunde stanna eller springa runt, utan han dök ned i mitt knä, låg där och tittade upp på mig och log, sen bad han om ursäkt och frågade om jag var ok.

Augusti:

Denna månaden var det först Malmö Pride och veckan efter Trelleborg Pride. Helsingborg hade flyttat sin Pride till September detta året eftersom man fått fler dagar till sitt firande och man ville inte kollidera med musikfesten i Helsingborg i Augusti. Så i år avstod jag från Helsingborgs Pride parad (lyckades dock sälja lite bilder till dem från fjolårets evenemang som de skulle använda i årets PR).
Malmös pride parad var i sprudlande färger som vanligt och även om det inleddes med ett rejält regn så slutade det upp i tid och allt var soligt och fint när paraden väl skulle gå av stapeln. Under dessa tillställningar så har jag INGA problem att fota människor, men jag tror att det är för att jag vet att de är där för att få synas och de ställer så gärna upp på bild.

Aug.JPG

Under augusti hade vi i Eslöv även besök från Ystad Military Tattoo, i år var det lite nya grupper som ställde upp och en som verkligen imponerade var det här gänget, som alla spelar frivilligt och på sin fritid. Ingen träning under dagarna, utan då jobbar de med sina vanliga jobb.

Aug2.JPG

I augusti tog även jag och min radarkompis Susanne Hultman en tur till utställningen på Skarhults slott. Vi missade fjolårets utställning så i år passade vi på och for dit och tittade, fotade och pratade en massa.

September:

Denna månaden så startar handbollen igen. Den inleddes som vanligt med PreSeason Cup (ungdomscup för tjejer) i tre dagar. Det blev även till att bli ”inkallad” till att fota USM för tjejer denna månaden. Sep.JPG

Bordtennisen började också med sitt seriespel denna månaden så det blev helt plötsligt mycket att fotografera igen. Plötsligt så började man få en backlog på fotohögen och den hängde kvar ett tag innan jag kom ner på ”0”.
I slutet av månaden var också den sista gång man kunde fota Stensson trappan i sin fulla glans.

Sep2.JPG

Det har varit så många strider mellan komunen och hotellet om vem det är som äger trappan och som ska hålla den i ordning, vilket gjort att den inte har blivit underhållen över huvud taget. Istället har den huserat knarkförsäljning under sig och även en annan massa drägg. Trappan har annars varit helt ypperlig som läktare under de somrar när ”kulpåsen” (Kul-po-scen) hade sina sommarlustspel och då har trappan varit så gott som knökfull under alla föreställningar. Nu har det inte varit något sommarlustspel på två eller tre år så nu gör det inget att den försvinner.

Oktober:

Månaden inleddes för min del med att deltaga i den sämsta World Wide PhotoWalk jag någonsin har varit med om. Jag vet att man inte ska klaga, men den som ledde den här WWPW’n gjorde ett så pissdåligt jobb att jag inte kunde låta bli. Dessutom så höll vädret i sig som det gjort större delen av sommaren/hösten.

Okt.JPG

Handbollsmatcher, bordtennis matcher om vart annat. I bland så illa att både handboll och bordtennis börjat samtidigt och man har fått fota den ena och sen köra i ilfart till nästa. Skönt var att det dessa gånger har varit Champions league matcher i bordtennis så de tar alltid några timmar längre innan de är slut.

Okt2.JPG

Det är svårt att hålla tillbaka sin glädje när man är 15 år gammal och vinner en match i Champions League mot en spelare som är betydligt högre rankad i världen. Inte nog med det, det spär ju på lite extra när de två som spelat matcher innan förlorat båda sina så man är den första i denna matchen som vinner för hemmalaget. =)

Det blev även 6 USM Flickor A matcher att fota denna månaden. MEN jag hann även med en avvikare och deltaga i en höstfotografering vid Kopparhatten/Skäralidssjön. Även om vädret inte var det bästa så var det skönt att komma ut och fota i skog och natur igen och träffa fler fotonördar.

November:

Nu börjar vi närma oss årets slut och det har endast blivit sport som har fotograferats. Backloggen på icke vidgjorda foton har vuxit igen till ca 2500 bilder så det är bara att försöka utnyttja alla lediga stunder till att beta av och få ner högen, därav att det inte blivit något fotande utöver sporten. Hade lite planer på att hinna med att göra lite kvälls/natt fotograferingen men det väntar jag nog med till första veckan i Januari eftersom jag då är ledig och kan åka obehindrat.

November inleddes med att Eslövs HF piskade nabon, OV Helsingborg, rejält. Killarna visade vilja, motivation och samspel. Riktigt kul att se.

Nov.JPG

Det var även dags för en ny långkörare med Champions League i bordtennis. Denna matchen gick man dock bet på. Nov2.JPG

December:

nu har vi inträtt i årets sista månad och det är mycket som ska hinnas med. Som tur är så är det Handbolls VM för damer vilket gör att det inte spelas någon dam-match förrän den 20 december, och den spelas på bortaplan vilket gör att jag kan fota en sista Champions League match i bordtennis på hemma plan.
Månaden började dock med en träningsmatch mellan Team Eslövs IK och Ajax KBH.
Därefter blev det lite bordtennis där man även, som jag förmodade, skulle hedra Truls för sin insats i Junior VM i Italien som han deltagit i. Junior VM är för spelare som är 18 år, så Truls hade fått kvala in till spel, ett kval som gjorde att han som första svensk någonsin tog sig till semifinal och slutligen till final. I finalen så bröt han den kinesiska dominansen på prispallen, så det blev bara två kineser och så en svensk i mitten. Truls förlorade finalen och blev tvåa men han var skitstolt ändå. Tro det, ingen annan svensk har ju gjort detta och som han svarade på medias frågor: han har tre år kvar att spela innan han inte får spela Junior VM längre, så chansen till guldet finns fortfarande. Dec.JPG

Team Eslövs IK bjöd även upp till dans då man hade en sponsormatch. En match där sponsorer fick bjuda in en kollega för att spela handboll mot/med spelare i Teamet. Tjejerna i Teamet fick dock inte lov att spela på sina ordinarie positioner och de fick inte heller lov att skjuta med sin vanliga skottarm, det hade kanske varit för lätt annars. Själv var jag inbjuden som fotograf eftersom jag slutade jobba när det var tänkt att matchen skulle börja. Efter matchen var det lite mat/samkväm med spelare, sponsorer och ledning. Väldigt kul evenemang.

Dec2.JPG

GOTT SLUT på 2017, OCH VÄLKOMMEN 2018!

4 reaktioner på ”Årskrönika del 2

  1. Och här minns jag juli, augusti och oktober månads händelser.

    God fortsättning och hoppas det nya året börjar bättre än förra och att det blir fler fotorundor tillsammans.

    1. ja jag hoppas verkligen att det inte ska bli samma början som i fjol! Vi får se till att sammanstråla lite mer när du väl kommer tillbaka till det regniga Sverige. God fortsättning på det nya året!

    1. God fortsättning, Maria. Jo 2017 var väl ett händelserikt år, även om det inte var så mycket rolig händelse. Men 2018 kanske blir bättre. Hoppas vi ses där ute med kamerorna i högsta hugg igen många gånger.

Lämna en kommentar